Facebook

Instagram

LKAB och Inlandsbanan i samarbete avseende hållbara godstransporter


2019-11-08

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Therese Fanqvist
Inlandsbanan som en fossilfri transportled för kalk och makadam mellan Orsa och Gällivare

Genom ett nytt pilotprojekt avser LKAB och Inlandsbanan genomföra en gemensam satsning på hållbar godstransport genom Norrlands inland. I en avsiktsförklaring planerar bolagen att utreda en ny, fossilfri kalk- och makadamtransport mellan Orsa och Gällivare och avser att på sikt utreda en utfasning av dagens dieseldrivna lok från godstransporten.

Som central transportled för tungt gods genom halva Sverige kan Inlandsbanan spela en integrerad roll i klimatomställningen och i arbetet för hållbar godsindustri. Genom ett nytt samarbete med LKAB avser Inlandsbanan nu utreda möjligheterna för miljövänlig transport av kalk och makadam med hjälp av fossilfritt bränsle.

Inlandsbanans avsikt med pilotprojektet är att verifiera bärigheten och kapaciteten för kalk- och makadamtransport på järnvägssträckan mellan Orsa och Gällivare, och att se över möjligheterna att driva dessa transporter med hjälp av fossilfritt bränsle.

Under 2020 kommer tester av godstransporter att genomföras och analyseras. För det fall att utfallet är positivt ser LKAB möjligheter för ett mer långsiktigt samarbete. Bolaget har även intresse av att på sikt helt fasa ut dagens dieseldrivna terminallok och att ersätta dessa med CO2-fria terminallok i sin verksamhet.

I ett uttalande uttrycker Jan Lundgren, logistikchef på LKAB, sin tillförsikt inför samarbetet:
”Det här är ett viktigt steg framåt i satsningen på hållbar godstransport. För att nå ända fram i klimatarbetet måste utsläpp i gruvor och förädling minskas, men vi måste även säkerställa att våra transporter är hållbara och tillförlitliga. Genom samarbetet kan vi tillsammans med Inlandsbanan finna nya alternativa lösningar för klimatsmarta godstransporter.” 




Källa: Inlandsbanan


Skriv ut



Protek Norr AB
Protek Norr AB

Protek Norr växer genom förvärv

Norsjöföretaget Protek Norr utför kärnborrning för kunder i gruv- och prospekteringsindustrin. Nu förvärvas Styrud Arctic AB, ett liknande företag i samma...

Läs mer
DAFO

LKAB vänder sig till regeringen med begäran om planföreläggande i Kiruna

Ledningen för LKAB begär nu i en skrivelse till finansdepartementet att regeringen...

Läs mer
Gruvteknik
Epiroc produktionsborrigg Simba ME7 C.

Epiroc-priser uppmärksammar automation och batterielektrifiering

Epirocs två årliga priser uppmärksammar tätt samarbete med ett gruvbolag som...

Läs mer
Sotkamo


Nya analysresultat från Corcelprojektet bekräftar en hög halt av nickelsulfid

Eurobattery Minerals AB är ett tillväxtföretag inom gruv- och...

Läs mer
Hexagon
Markanvisningsområdet som ansöks är inom den svarta markeringen.

LKAB ansöker om markanvisning i Malmberget

LKAB lämnar in markanvisningsansökan till Bergsstaten för en del av Västra...

Läs mer
Epiroc Minetruck MT65 med världens högsta nyttolastkapacitet.

Epiroc förbättrar gruvtrucken Minetruck MT65 - med världens högsta lastkapacitet

Sedan lanseringen 2016 har Epirocs Minetruck MT65 hållit positionen som gruvtrucken med...

Läs mer
Målbild för hur gruvindustriområdet i Kiirunavaara förväntas se ut om cirka 150 år.

Ny vision för Kiirunavaara gruvindustriområde – ska gynna renskötsel och biologisk mångfald

Ecogain har på uppdrag av LKAB tagit fram en vision för hur gruvområdet i Kiruna...

Läs mer


Mest lästa













Finnsafety


Drivsystem













Elektronik-expo
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se