Facebook

Instagram

Innovativa lösningar för ståltrafiken


2020-11-21

De nya vagnarna.
Bild: Green Cargo
De nya vagnarna.

Ett teknikskifte pågår för vagnar och lastbärare till systemtransporterna för SSAB mellan Luleå och Borlänge samt Borlänge och Oxelösund. Sammanlagt 40 nya vagnar är inhyrda från vagnbolaget Wascosa. Vagnarna, som byggs av godsvagnstillverkaren Tatravagónka i Slovakien, kommer ha skivbromsar som innebär tystare tåg, större flexibilitet i vagnanvändandet, ökad säkerhet i vinterförhållanden och minskat underhållsbehov.

Just nu pågår montage på Green Cargos verkstad i Eskilstuna av en ny typ av lastbärare på vagnarna, som är avsedda för att transportera stålämnen. Det är en kassett som kan monteras på olika typer av vagnar och har testats på den så kallade Vikingvagnen, i södra omloppet mellan Borlänge och Oxelösund under en tid, med gott resultat. Kassettlösningen innebär möjlighet till större flexibilitet i vagnanvändandet eftersom andra vagnar än vanliga stålämnesvagnar kan användas i ståltransporterna. Vagnarna i ståltågen kan vid behov också användas för andra godstyper. Det går även att ställa en container på vagnen för exempelvis skrottransporter.

– Den största teknikutvecklingen i sammanhanget står bromstekniken på de nya vagnarna för. Istället för bromsblock används skivbromsar. Det innebär att vi använder en teknik som uppfyller EU-kraven på tysta godsvagnar och helt kommer ifrån problematiken med övergång från gjutjärnsblock till block av komposit som har sämre bromsförmåga, säger Erik Hedlund, säkerhetsutvecklare.

Skivbromsade vagnar är en beprövad teknik som Green Cargo har egen drifterfarenhet av sedan tidigare, bland annat i NRE-tågen mellan Narvik och Oslo sedan snart ett år tillbaka. Erfarenheterna är mycket goda och skivbromsarna upplevs bättre än blockbromsade vagnar, inte minst under vinterförhållanden. Bromsarna har egenskaper som gör att is och snö på boggierna inte får samma negativa konsekvenser som för boggier med traditionella bromsar som har många rörliga delar. Det har även förekommit några skivbromsade vagnar i ståltrafiken sedan några år, också det med goda resultat.

Ytterligare en innovation som testas är en coating, som boggierna beläggs med. Det ska motverka att snö och is växer till på underredena under vinterförhållanden, något som annars vållar problem, både i drift och i ökat underhållsbehov av materielen.

Green Cargos kundansvarige för SSAB, Carl Stjärnesund, berättar hur förändringarna kommer att påverka ståltrafiken och samarbetet med SSAB:

– Tillsammans med SSAB valde vi inför innevarande avtalsperiod att göra denna satsning där vi nu i ordinarie trafik får möjligheten att under en längre period noggrant utvärdera dessa vagnar med avseende på kostnadseffektivitet, driftkvalitet och tillgänglighet. Dessutom är hela modullösningen mycket intressant och vi ser stora möjligheter att öka affärsnyttan tack vare den ökade flexibiliteten.

Dan Nordqvist, ansvarig för SSAB:s järnvägstrafik, vilka förväntningar har du på de nya vagnarna?
– Vi har stora förväntningar på dessa vagnar och med den driftutvärdering som vi är överens om med Green Cargo, kan vi nu lägga en erfarenhetsgrund för ett beslut om ett större framtida teknikskifte på hela vagnflottan för ståltransporterna. Det kommer att vara några lärorika år som kommer att ge oss alla insikt i olika broms- och vagntekniker.

Bjarke Raaby, fordonsingenjör på Vagnenheten, du är djupt involverad i introduceringen av de nya vagnarna. Vad ser du som de största fördelarna med den nya tekniken?
– Det finns flera stora fördelar. Vi går nu in i ett omfattande uppföljningsprogram där vagnarna går i full trafik runt kommande årsskifte. Förhoppningen är att programmet styrker att vi kommer se färre hjulskador, billigare underhåll och en stabilare drift med de här vagnarna.



Källa: Green Cargo


Tipsa en vn Skriv ut



Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer
Kulverket


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
Gruvteknik
Östra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer
Mgssweden


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
L5N 550
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
DAFO
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Flamkontroll
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB.

Securitas tecknar nytt säkerhetsavtal med LKAB

Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB efter ett...

Läs mer
Epirocs Cabletec SL bergförstärkningsrigg är del av ordern från African Rainbow Minerals.

Epiroc vinner stor utrustningsorder för platinagruva i Sydafrika

Epiroc har vunnit en stor order för gruvutrustning med låg profil från African...

Läs mer
Aitik-gruvan.

Mer positiv inställning till gruvnäringen i Sverige

Drygt sex av tio personer (62 procent) i Sverige mellan 18 och 79 år tycker att svensk...

Läs mer


Norconsult tecknar ramavtal kopplat till unik gruvverksamhet

Norconsult har tecknat ett ramavtal med Nordic Iron Ore AB (NIO). NIO siktar på att å...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Vid Roy Hills driftcentral.

Epiroc stödjer Roy Hill i slutskedet av projekt för att skapa världens största autonoma gruva

Epiroc kommer att fortsätta stödja Roy Hill då de från mars 2023 går in...

Läs mer


Europas största fyndighet för sällsynta jordartsmetaller finns i Kiruna

LKAB har identifierat betydande mängder sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet,...

Läs mer
Mobilaris Onboard installerad i ett fordon i gruvan, med navigering via 3D-karta i realtid.

Ny teknik gör LKAB:s gruvor säkrare

Säkerheten först gäller alltid på LKAB och med en digital lösning...

Läs mer

Nordic Iron Ore AB ingår avsiktsförklaring med Hitachi Energy för elkraftsanläggning i Blötberget

Nordic Iron Ore AB har ingått avsiktsförklaring (Letter of Intent) med Hitachi Energy...

Läs mer
Tätade sfäriska rullningslager i ny design som tillverkas i Göteborg.

SKF i Göteborg har levererat en stororder på tätade lager till mineralgruva

SKF i Göteborg har levererat en stororder på totalt tolv stora tätade sfäriska...

Läs mer


Sveriges gruvuniversitet forskar och utbildar för den gröna omställningen

När världen genomför den gröna omställningen behövs både...

Läs mer


Epiroc förvärvar innovativ leverantör av markbrytande verktyg och digitala lösningar

Epiroc en Australien-baserad leverantör av avancerade markbrytande verktyg (ground engaging...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se