Facebook

Instagram

Elektrifiering av gruvmaskiner är framtiden


2020-05-28

Anders Lindkvist berättade om Epirocs visioner för den framtida gruvan, idag med fokus på elektrifiering.
Bild: Alfred Nobel Science Park
Anders Lindkvist berättade om Epirocs visioner för den framtida gruvan, idag med fokus på elektrifiering.

Med utgångspunkt i Epirocs lansering av en ny generation batteridrivna maskiner för hållbar gruvdrift inleddes denna seminarieserie i tre delar. Fokus för första tillfället låg på utvecklingsstrategin för tekniken. Anders Lindkvist, technologiutvecklare vid Epiroc, delade med sig av framgångar och visioner kring konceptualiseringen av de batteridrivna gruvmaskinerna.

– På frågan om hur bra dessa maskiner fungerar så blir svaret att de fungerar minst lika bra som traditionella dieselmaskiner. Kort sagt så faller valet alltid på batterimaskinerna då de prestandamässigt faktiskt är bättre, berättar Anders Lindkvist vid Epiroc.

Ett 30-tal personer deltog i det digitala seminariet som leddes av Pär Lundström, Alfred Nobel Science Park och Anders Lindkvist, Epiroc. Bland deltagarna fanns representanter från bl a Volvo, LKAB, Ecoloop amt intressenter från akademi och andra aktörer. 

– Genom den här seminarieserien kan vi koppla ihop Epiroc med spännande SME:er som finns i regionen och skapa förutsättningar för samarbeten. Men vi vill också dela med oss av den kunskap som Epiroc besitter, som det världsledande företag de faktiskt är, inleder Pär Lundström från Alfred Nobel Science Park.


Varför batterier och hur man jobbar med säkerheten
Det är flera aspekter som man behöver ta hänsyn till när man ska övergå från dieseldrift till elektrifiering och batteridrift, t ex kostnader och säkerhet men också anpassning till gruvindustrins utveckling i stort. Epiroc, som ligger långt fram i utvecklingen och har jobbat med eldrivna fordon sedan 7 år tillbaka, har bl a fått utmärkelsen "Epiroc Innovation Award 2020" för framgångsrikt utvecklingsprojekt. 

För Epiroc gäller det att ligga några år före i framtidsspaning. För 5 år sen började de titta på hur de skulle få till en drivlina för produktion av elmotorer med uppgift att flytta motorerna och insåg att de behövde partners i flera olika led. Sökandet efter partners resulterade i samarbete med två svenska aktörer, northwolt på batterisidan och etablerade ABB på motorsidan.

– Vi var faktiskt Nortvolts första kund, de var ett ungt bolag, som gjorde sin första leverans till oss på Epiroc. Vi har utvecklat hela vårt batterisystem tillsammans med dem. Samarbetet med ABB genererade i 2 motorer, unikt framtagna utifrån Epirocs specifikationer. Dessa motorer kan användas på olika sätt och i olika kombinationer, berättar Anders.

Trenden för batterianvändning är tydlig, kostnaderna går neråt hela tiden, vilket skapar förutsättningar för omläggning. Säkerheten är en annan viktig fråga och Anders berättade att risken för brand i en elbil endast är 1/10 jämfört med risken i et bensin- eller dieseldrivet fordon. Det är också den första frågan Epiroc får när de försöker sälja batterimaskiner, hur säkerheten ser ut och hur stor brandrisken är. Här har Epiroc ett tydligt utarbetat system för säkerhetsnivåer.

– Ur miljö- och klimatsynpunkt så producerar batteroimaskiner mindre värme än dieselmaskiner. De ger också en bättre arbetsmiljö med mindre buller. Just arbetsmiljö och lagstiftning, där kraven på dieselmotorer är betydligt hårdare,  är två tydliga anledningar till att elektrifiera, säger Anders.

Kort sagt kan man säga att Epiroc har gjort en fantastisk resa på kort tid och fått ut detta i riktig gruvmiljö. Från starten 2010 till att man i december 2019 tog beslutet att öka takten, satsa brett och ta fram ett nytt system.

– Det är en snabb och stor resa, och än är vi inte framme, säger Anders. Vid nästa seminarietillfälle som är den 9:e juni kommer jag nörda ner mig ännu mer i tekniken på maskinerna och hur man laddar dem, avslutar Anders.



Källa: Alfred Nobel Science Park


Tipsa en vn Skriv ut





L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
Kulverket
Östra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer
Gruvteknik


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
Mgssweden
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
L5N 550
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
DAFO
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer
Flamkontroll


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB.

Securitas tecknar nytt säkerhetsavtal med LKAB

Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB efter ett...

Läs mer
Epirocs Cabletec SL bergförstärkningsrigg är del av ordern från African Rainbow Minerals.

Epiroc vinner stor utrustningsorder för platinagruva i Sydafrika

Epiroc har vunnit en stor order för gruvutrustning med låg profil från African...

Läs mer
Aitik-gruvan.

Mer positiv inställning till gruvnäringen i Sverige

Drygt sex av tio personer (62 procent) i Sverige mellan 18 och 79 år tycker att svensk...

Läs mer


Norconsult tecknar ramavtal kopplat till unik gruvverksamhet

Norconsult har tecknat ett ramavtal med Nordic Iron Ore AB (NIO). NIO siktar på att å...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Vid Roy Hills driftcentral.

Epiroc stödjer Roy Hill i slutskedet av projekt för att skapa världens största autonoma gruva

Epiroc kommer att fortsätta stödja Roy Hill då de från mars 2023 går in...

Läs mer


Europas största fyndighet för sällsynta jordartsmetaller finns i Kiruna

LKAB har identifierat betydande mängder sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet,...

Läs mer
Mobilaris Onboard installerad i ett fordon i gruvan, med navigering via 3D-karta i realtid.

Ny teknik gör LKAB:s gruvor säkrare

Säkerheten först gäller alltid på LKAB och med en digital lösning...

Läs mer

Nordic Iron Ore AB ingår avsiktsförklaring med Hitachi Energy för elkraftsanläggning i Blötberget

Nordic Iron Ore AB har ingått avsiktsförklaring (Letter of Intent) med Hitachi Energy...

Läs mer
Tätade sfäriska rullningslager i ny design som tillverkas i Göteborg.

SKF i Göteborg har levererat en stororder på tätade lager till mineralgruva

SKF i Göteborg har levererat en stororder på totalt tolv stora tätade sfäriska...

Läs mer


Sveriges gruvuniversitet forskar och utbildar för den gröna omställningen

När världen genomför den gröna omställningen behövs både...

Läs mer


Epiroc förvärvar innovativ leverantör av markbrytande verktyg och digitala lösningar

Epiroc en Australien-baserad leverantör av avancerade markbrytande verktyg (ground engaging...

Läs mer
Volvo EC250EL har High & Wide undervagn och hydrauliskt höjoch tiltbar hytt vilket gör den lämplig i rivningsarbete.

Omvandlingen av Kiruna kräver effektiva maskiner

Fem meter upp i luften har föraren i den ombyggda Volvo EC250EL perfekt koll på...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se