Facebook

Instagram

Därför kommer autonoma transporter till stenbrott och lättare gruvdrift först


2020-10-06

Autonoma lösningar är på intåg.
Bild: Sweco
Autonoma lösningar är på intåg.

Att skapa lösningar som kan maximera transporteffektiviteten genom avancerad automatisering är målet för en hel bransch. För Volvo Autonomous Solutions kommer det sannolikt att ske först i den kontrollerade världen inom stenbrott och gruvor.

Efter en stabil utveckling, det ena försiktiga steget efter det andra, i mer än hundra år, så befinner sig fordonsvärlden för närvarande mitt i en revolution med två sidor: den pressas dels till att minska utsläppen genom att satsa på eldrift, och strävar dels efter den heliga gralen inom transport: att fordonet eller maskinen inte behöver någon operatör. Medan stora framsteg har gjorts i övergången till hybrid- och ren eldrift, så har skapandet av autonoma transporter visat sig vara svårare att ta till perfektion.

– Automatiseringen har haft motvind i den breda fordonsvärlden eftersom man försöker få autonoma fordon att fungera överallt och på ett säkert sätt samexistera med alla livets variabler – bilar, lastbilar, cyklar, människor, hundar, katter – listan är lång, säger Perjohan Rosdahl, chef för terrängfordon på Volvo Autonomous Solutions.
– Att lösa alla dessa problem samtidigt har visat sig vara en enormt komplex utmaning, även för världens största fordons- och teknikbolag. Vårt tillvägagångssätt är ett börja smått, i en strikt kontrollerad miljö, och bygga våra framgångar över tid. En perfekt plats att börja på är stenbrott, som har tydligt definierade last- och tipplatser med överlag korta körvägar.


Börja enkelt och väx därifrån
Övergången till autonoma fordon kommer inte bara handla om att ersätta en maskin med en operatör mot en utan. Autonoma maskiner kommer att driva på automatisering av hela processen och kräva ett nytt sätt att se på hela verksamheten. Volvo Autonomous Solutions skapades den 1 januari 2020 för att utveckla och kommersialisera autonoma transportlösningar för hela Volvokoncernen.

Utöver att erbjuda anpassade maskiner från Volvokoncernen, så kommer Volvo Autonomous Solutions att bistå kunderna med lösningar på andra utmaningar beträffande autonoma maskiner, såsom nödvändig infrastruktur, kontrolltorn, reparation och underhåll, virtuella operatörer och även drift av verksamheter om så behövs.
– Det handlar lika mycket om ett nytt tankesätt som det handlar om att utveckla autonoma maskiner, säger Uwe Müller, försäljnings- och marknadsansvarig för terränglösningar på Volvo Autonomous Solutions.
– Vi talar om att automatisera en transportprocess, inte bara att sälja en enskild maskin. Vi behöver därför utveckla en totallösning som kan hantera hela den här processen.


Plattformar redo för automatisering
Volvo Autonomous Solutions har ett nära samarbete med Volvokoncernens övriga affärsområden, i synnerhet Volvo Construction Equipment i terrängsegmentet. Det säkerställer att nya maskiner, oavsett om de är utvecklade specifikt för att vara autonoma – som Volvos prisbelönta TA-15-dumper – eller traditionell operatörsbaserad utrustning, använder samma plattformar, kodspråk och så vidare för autonom körning.

På så vis går det att ’prata med dem’ på samma sätt, samtidigt som det är lättare att skala upp verksamheten. Alla maskiner kommer inte att vara autonoma, men genom att vara ’redo för automatisering’ kan Volvo Autonomous Solutions uppgradera standardprodukter till självgående maskiner med hjälp av en egenutvecklad sats för autonom körning.

– För att göra världen mindre komplex behöver vi standardisera processen så mycket som möjligt, säger Müller.
– I stenbrott kan vi göra detta eftersom dessa drivs inom ett slutet område, är strängt reglerade och det är lättare att separera autonoma transporter från andra processer. Processen, som involverar lastning och tippning, är i sig enkel och repetitiv.

– Vi börjar smått med mindre komplexa användningsfall och bygger vidare på våra framgångar, säger Rosdahl.
– Med de rätta kundpartnerna kan nästa steg vara underjordiska gruv- och tunnelapplikationer – autonoma maskiner (i synnerhet elektriska) fungerar precis lika bra i mörker som i ljus, och det är bra att i möjligaste mån få bort människor från dessa farliga platser. Därifrån kan vi fokusera på stora schaktningsprojekt som fortfarande sker inom ett avgränsat område, men som har fler variabler att hantera, när vår teknik med tiden blir mer inbäddad.

Förbättrad processoptimering, lägre energiförbrukning och bättre säkerhet är bara tre av fördelarna med autonoma maskiner. Det finns en mängd FoU-utmaningar att övervinna, vilket Sweco strävar efter att lyckas med. Genombrottet kommer dock inte att ske genom en teknisk innovation – det kräver förändringar i lagstiftningen och en ny inställning till hur hela processen kan drivas effektivare. Var dock så säker på att autonoma lösningar är på intåg och att de kommer slå ut befintliga affärsmodeller.


Källa: Swecon


Tipsa en vn Skriv ut



Bilderna visar den batterielektriska trolley-gruvtrucken som kör uppför rampen på den 800 meter långa testbanan i Rävliden, Kristinebergsgruvan. 

Boliden, Epiroc och ABB gör det första batterielektriska trolleysystemet för gruvdrift underjord till verklighet

Boliden, Epiroc och ABB har nått en ny teknologisk milstolpe genom att framgångsrikt...

Läs mer
Kulverket


L5 Navigation förvärvar mjukvarutunga och gruvfokuserade Rockma

L5 Navigation, ett ledande bolag inom positioneringsteknik för maskinstyrning och GNSS-mä...

Läs mer
Gruvteknik
Östra Malmberget Wesley Overklift LKAB

LKAB ansöker om planföreläggande hos regeringen för att säkra grön omställning i Gällivare

LKAB vänder sig nu till regeringen med en begäran om planföreläggande för...

Läs mer
Mgssweden


ifm anställer ny försäljningschef 

Glenn Nordvall rekryterades nyligen till försäljningschef på ifm electronic ab....

Läs mer
L5N 550
SmartROC T25 R

Epiroc lanserar den radiostyrda borriggen SmartROC T25 R – en smart rigg för smartare operatörer.

Epiroc lanserar nu ett nytt flaggskepp för radiostyrd bergborrning, SmartROC T25 R –...

Läs mer
DAFO
Epiroc

SSAB och Epiroc utökar partnerskapet med återvunnet stål utan fossila koldioxidutsläpp, med start i Q3 2023

Epiroc blir första företag i gruvindustrin att teckna ett leveransavtal med den svenska...

Läs mer
Flamkontroll
Brooks GF40 universal massflödesregulator. 

KORTA LEDTIDER PÅ MASSFLÖDESREGULATOR FRN BROOKS

Brooks GF40 termisk massflödesregulator/massflödesmätare med elastomer tätning...

Läs mer


Epiroc vinner stor gruvutrustningsorder i Demokratiska republiken Kongo

Stockholm: Epiroc, en ledande produktivitets- och hållbarhetspartner för gruv- och...

Läs mer
Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB.

Securitas tecknar nytt säkerhetsavtal med LKAB

Securitas Sverige AB tecknar nytt säkerhetsavtal med gruv- och mineralkoncernen LKAB efter ett...

Läs mer
Epirocs Cabletec SL bergförstärkningsrigg är del av ordern från African Rainbow Minerals.

Epiroc vinner stor utrustningsorder för platinagruva i Sydafrika

Epiroc har vunnit en stor order för gruvutrustning med låg profil från African...

Läs mer
Aitik-gruvan.

Mer positiv inställning till gruvnäringen i Sverige

Drygt sex av tio personer (62 procent) i Sverige mellan 18 och 79 år tycker att svensk...

Läs mer


Norconsult tecknar ramavtal kopplat till unik gruvverksamhet

Norconsult har tecknat ett ramavtal med Nordic Iron Ore AB (NIO). NIO siktar på att å...

Läs mer
Annica Lindström, chaufför hos Kaunis Iron.

”Jag kände mig trygg efter introduktionen”

Att köra malmbil med 90 ton ekipage, det tyngsta man får köra på svensk...

Läs mer
Vid Roy Hills driftcentral.

Epiroc stödjer Roy Hill i slutskedet av projekt för att skapa världens största autonoma gruva

Epiroc kommer att fortsätta stödja Roy Hill då de från mars 2023 går in...

Läs mer


Europas största fyndighet för sällsynta jordartsmetaller finns i Kiruna

LKAB har identifierat betydande mängder sällsynta jordartsmetaller i Kirunaområdet,...

Läs mer
Mobilaris Onboard installerad i ett fordon i gruvan, med navigering via 3D-karta i realtid.

Ny teknik gör LKAB:s gruvor säkrare

Säkerheten först gäller alltid på LKAB och med en digital lösning...

Läs mer

Nordic Iron Ore AB ingår avsiktsförklaring med Hitachi Energy för elkraftsanläggning i Blötberget

Nordic Iron Ore AB har ingått avsiktsförklaring (Letter of Intent) med Hitachi Energy...

Läs mer
Tätade sfäriska rullningslager i ny design som tillverkas i Göteborg.

SKF i Göteborg har levererat en stororder på tätade lager till mineralgruva

SKF i Göteborg har levererat en stororder på totalt tolv stora tätade sfäriska...

Läs mer


Sveriges gruvuniversitet forskar och utbildar för den gröna omställningen

När världen genomför den gröna omställningen behövs både...

Läs mer


Epiroc förvärvar innovativ leverantör av markbrytande verktyg och digitala lösningar

Epiroc en Australien-baserad leverantör av avancerade markbrytande verktyg (ground engaging...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se