Facebook

Instagram

Volvo Lastvagnar levererar transportlösning med självkörande fordon till Brønnøy Kalk AS


2018-11-21

Bild: Volvo Lastvagnar

Volvo Lastvagnar har ingått ett avtal med norska Brønnøy Kalk AS om att leverera sin första kommersiella lösning med självkörande fordon som ska transportera kalksten från ett dagbrott till en närliggande hamn.

Lösningen för Brønnøy Kalk AS består i att kalksten transporteras av sex självkörande Volvo FH16-lastbilar genom fem kilometer långa tunnlar mellan kalkbrottet och krossen. Lösningen har testats med framgång och fortsätter att testas under 2018 för att sedan tas i drift fullt ut i slutet av 2019. 

Avtalet är ett resultat av nyligen genomförda automatiseringsprojekt inom bland annat gruvdrift, sockerrörsskörd och sophämtning, men det här blir första gången som Volvo Lastvagnar lanserar lösningen kommersiellt till en kund. Istället för att enbart köpa självkörande lastbilar, omfattar avtalet med Brønnøy Kalk en total transportlösning, nämligen transporten av kalksten mellan de två terminalerna.

– Det här är ett viktigt steg för oss, säger Raymond Langfjord, vd för kalkbrottet. Konkurrensen i branschen är hård. Vi arbetar hela tiden med att öka effektiviteten och produktiviteten på lång sikt, och vi har en tydlig vision om att vi vill utnyttja nya möjligheter inom teknik och digitala lösningar. Vi letade efter en pålitlig och innovativ partner som delar vårt fokus på hållbarhet och säkerhet.

Att börja använda självkörande fordon kommer verkligen att öka vår konkurrenskraft på den tuffa globala marknaden, säger Raymond Langfjord.

– Vi är stolta över att kunna presentera en lösning med självkörande fordon som tillgodoser kundernas behov vad gäller säkerhet, tillförlitlighet och lönsamhet, säger Volvo Lastvagnars vd Claes Nilsson, och fortsätter; De globala transportbehoven förändras hela tiden i mycket snabb takt, och det krävs nya och avancerade lösningar för att hålla sig i framkant. Vårt mål är att gå i spetsen för utvecklingen av produkter och tjänster som tillgodoser dessa behov.

– Det är spännande att vi nu har kommit så långt att vi levererar lösningar med självkörande fordon, säger Sasko Cuklev, Director Autonomous Solutions på Volvo Lastvagnar. Arbetet utförs i ett avgränsat område med förutbestämda rutter och vi kommer kontinuerligt jobba vidare med hur vi kan få ut mesta möjliga av lösningen och skräddarsy den efter specifika kundbehov. Det handlar om att samarbeta för att utveckla nya lösningar som ger största möjliga flexibilitet, effektivitet och ökad produktivitet.

I avtalet ingår att kunden köper en komplett transporttjänst och betalar per levererat ton. 

Fakta: Volvo Lastvagnars första kommersiella lösning med självkörande fordon

  •  I överenskommelsen ingår en lösning där självkörande fordon transporterar kalksten mellan olika terminaler åt Brønnøy Kalk i Velfjord, Norge.
  •  Avtalspartner är Brønnøy Kalk AS och Volvo Lastvagnar.
  •  De självkörande Volvo FH16-lastbilarna med 750 hästkrafter styrs av en hjullastaroperatör.
  •  I rutten ingår körning i både tunnlar och utomhusmiljö.




Källa: Volvo Lastvagnar

Skriv ut



Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.
Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.

Fresenius Kabi – stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Fresenius Kabi köpte sträckfilmsmaskinen PallPack 2000F för att förbättra arbetsmiljön men den ger också stora effektivitetsvinster.
– Vi sparar nog 70–...

Läs mer
Uniteam
Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.

Bantad teknik möjliggör självflygande drönare

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i...

Läs mer


Automation stärker svensk industris konkurrenskraft

HPF (Hydraulik och Pneumatik Föreningen) och IFS (Intresseföreningen för Fluid...

Läs mer

Nowaste Logistics satsar på autonoma truckar

Nowaste rationaliserar hanteringen av pallgods och pallflöden inom terminalen.

Nowaste tar nästa kliv i utvecklingen och satsar på autonoma truckar (AGV). Förra...

Läs mer


Lunds kommun vill bygga "robotfabrik"

Vilka arbetsuppgifter går egentligen att automatisera? Det har Lunds kommun frågat...

Läs mer
Rebl Industries vill göra robotautomation enklare, snabbare och effektivare. Nu har företaget flyttat in i Gothia Science Park.

Rebl Industries flyttar in i Gothia Science Park

Rebl Industries är det senaste tillskottet i innovationsmiljön Gothia Science Park. 

Läs mer


OPC UA knyter sömlöst samman maskiner och IT-system:

KUKA med i utvecklingen av plattform för smarta fabriker

Framtiden med industri 4.0 är redan här. Och det går att realisera på ett...

Läs mer
NuMo biltunnel.

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Semcon var tidiga med metoder som maskininlärning (ML), deep learning (DL) och genetiska algoritmer.

Svenskt projekt ska höja tempot för forskning och innovation inom AI

Semcon går in som medgrundare i AI Innovation of Sweden – ett nationellt initiativ som...

Läs mer

Ford testar ljusbaserat visuellt språk som hjälper autonoma fordon kommunicera

Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.

Ford testar nu hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rö...

Läs mer

Transdev satsar på strategiska samarbeten för autonom mobilitet


Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenä...

Läs mer


Mest lästa


















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se