Facebook

Instagram

SSABs Docol-stål i Gacha robotbussar för alla väder


2019-03-12

Bild: SSAB

SSAB är en partner bakom GACHA - robotbussen för alla väder, som presenterades i Helsingfors förra veckan. Den förarlösa minibussen är resultatet av ett samarbete mellan finska Sensible 4 och japanska MUJI. SSAB har bidragit med sitt kunnande om höghållfast stål, genom att donera rören till bussens stomme. Rören är tillverkade av Docol-stål som gör det möjligt att uppnå den låga vikt som krävs.

Robotbussen börjar transportera passagerare i Esbo redan i april. Senare i år kommer den innovativa robotbussen att synas även i Tavastehus, Vanda och Helsingfors. I fredags körde GACHA sin jungfrutur på Medborgartorget i Helsingfors framför centrumbiblioteket Ode. Sensible 4 planerar att börja använda GACHA-bussar i trafik på allmänna vägar i Finland och utlandet redan 2020. Företagets mål är att autonoma bussar ska bli en del av kollektivtrafiken under 2021.

Sensible 4 har utvecklat en avancerad teknologi som gör att bussen kan köras året om i alla väder, medan MUJI har utvecklat bussens användarvänliga och eleganta design. SSAB har sponsrat den första bussen med Docol-stål. Både runda och fyrkantiga Docol Tube 780 och Docol Tube 980 precisionsrör har levererats. Dessutom har Docol Tube 700LA-rör levererats för konstruktionerna i stommens underdel.

Bussens chassi har rundade former, vilket kräver att precisionsrören har goda bockningsegenskaper. Bussens totalvikt är bara 2 000 kg, så det är viktigt att minimera vikten på stålkonstruktionerna. SSABs höghållfasta stål möjliggör lättare och mer hållbara stomkonstruktioner.
 

GACHA-projektet fick sin början när teamet på Sensible 4, som arbetade med robotbussar, märkte att autonoma bussar inte klarade av att köra ens i lätt duggregn, än mindre i typiskt finskt vinterväder. Den lilla GACHA bussen ser inte ut som en vanlig buss.

Det behövs inget separat förarutrymme och istället för bänkrader är tio säten placerade längs bussens väggar, vilket ger mer plats för passagerare. Den nya robotbussen är speciell genom att den inte har någon egentlig fram- eller bakdel, utan den kan köra åt båda hållen. På utsidan av bussen finns en LED panel med färdinformation och där sitter även strålkastarna.





Källa: SSAB


Skriv ut



Ecoclime vinner projekt för automation av serverhallar – värde 55 miljoner kronor


Ecoclimes dotterbolag SDC Automation har valts som regionansvarig i Norden för fastighetsautomation, även kallat Building Management System, BMS, när ett av världens största...

Läs mer
Uniteam
Detta Secure Edge Data Center (SEDC) erbjuds av Rittal i samarbete med sina partner ABB och HPE och är en nyckelfärdig datacenterlösning som utvecklats speciellt för realtids databehandling i tuffa industrimiljöer.

Högpresterande Edge Data Center för smarta koncept inom transport och logistik

Smarta städer, förarlösa fordon och nya mobilitetstjänster förändrar...

Läs mer
Nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin.

SKF inviger nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin

SKF inviger ett helt nytt kompetenscenter i Göteborg. Centret ska stötta svensk industri...

Läs mer


SSABs Docol-stål i Gacha robotbussar för alla väder

SSAB är en partner bakom GACHA - robotbussen för alla väder, som presenterades i...

Läs mer
<span><span>Tyska Witron har valts som automationsleverantör <span><span>när <span><span>Axfood</span></span> ska skapa ett högautomatiserat logistikcenter i Stockholm.</span></span></span></span>

Avsiktsförklaring tecknad för högautomatiserat logistikcenter i Stockholm

Axfood har ingått en avsiktförklaring med Witron om att använda bolagets teknologi...

Läs mer

Träffa SCHUNK på UR+ Workshop Tour 2019


Under 2019 kan blir det möjligt träffa SCHUNK under UR+ Workshop Tour i Norge....

Läs mer
Det nya forskningsprojektet AutoDPP, som sker i samarbete mellan Alfred Nobel Science Park, &Ouml;rebro universitet och Epiroc, ska få robotarmar att röra sig självständigt men på samma gång vara medvetna om varandra.

Nytt AI.MEE-projekt inspireras – av bläckfiskens armar

Alfred Nobel Science Parks AI.MEE lanserar nu projektet AutoDPP, som sker i samarbete med Ö...

Läs mer

Här är däcket som ska få bilar att flyga

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Goodyear AERO-konceptet är ett två-i-ett-däck konstruerat för framtidens...

Läs mer


Volvo visar självkörande elbuss i Singapore

Volvo Bussar och det tekniska universitetet Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har...

Läs mer

Transdev och Ericsson testar höghastighetsnätverk för autonoma fordon


Sedan 2018 erbjuder Transdev Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd...

Läs mer
VD Lars Farsø på FH Automation räknar med att årligen spara 1 200 arbetstimmar i produktionen av automatikskåp efter att ha effektiviserat och automatiserat med hjälp av Rittal. Förnyelsen förbättrar samtidigt arbetsmiljön.

Automatiseringen stärker FH Automation i Horsens

FH Automation, ett av Jyllands ledande företag inom industriell automation, har valt Rittal...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se