Facebook

Instagram

Självkörande bussar kan testas i Borås


2018-12-07

Borås Stad och Lørenskogs kommun i Norge kan vara lämpliga för test med självkörande bussar. Båda städerna har sträckor med olösta transportbehov som passar för att testa och utveckla teknologin. Det är den huvudsakliga slutsatsen i slutrapporten från det svensk-norska projektet AutoBus, som har kartlagt möjligheten att genomföra ett grundligt testprojekt i Borås och norska Lørenskog.

Förprojektet, som är en del av det EU-finansierade Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak-programmet, har undersökt om det finns grund för att testa självkörande bussar i de två kommunerna. Slutrapporten visar att det är genomförbart, som ett bra komplement till den befintliga kollektivtrafiken.

Projektgruppen undersöker nu möjligheten att ta projektet vidare till ett huvudprojekt med tester under en längre period på utvalda sträckor i de två kommunerna.

– Vi har oerhört mycket att vinna på att utveckla sätt att göra kollektivtrafiken eldriven och självkörande. Det kan göra att färre blir sjuka och riskerar att dö i förtid av dålig stadsluft, att bullret minskar och utfasningen av enskilt fossilt bilägande kan ta ännu mera fart. Jag vill att Borås ska vara med i täten i denna utveckling, säger kommunalrådet Tom Andersson (MP).

Bussbolagen är drivande i utvecklingen av självkörande bussar. Med effektivare transportlösningar öppnas också nya möjligheter för utveckling av städer och tätorter. Samtidigt innebär detta helt nya utmaningar, inte minst när det gäller att värna om invånarnas säkerhet och personliga integritet. Genom att använda ett bra och koordinerat system av utsläppsfria och självkörande bussar vill bussbolagen ge sina passagerare bättre och billigare transportmöjligheter.

Självkörande, elektriska fordon kommer också innebära bättre luftkvalitet. Dålig luftkvalitet skapar hälsoproblem och är ett starkt argument för en omläggning till mer miljövänliga transportlösningar. Buller minskar också trivseln för invånarna i tättbefolkade områden. Elektriska bussar kommer ge betydliga förbättringar även på det området.


Om bussen som studerats:

  • Tar fem-åtta passagerare.
  • Går i 12-15 km/h.
  • Är bemannad av en person som kan ta över kontrollen och nödstoppa.
  • Går på gator med ingen eller lite övrig trafik.
  • Avgångar cirka var 15:e minut.
  • Resan tar cirka 6 minuter (gånghastighet).
  • Ingen biljett krävs.
  • En eller två bussar per linje.
  • Cirka 6 månaders provkörning om det blir ett huvudprojekt. Besked om det väntas i april-maj 2019.
  • Finansieras av bidrag från EU, nationellt, regionalt och kommunalt.


Om AutoBus
Det svensk-norska transportprojektet AutoBus är en del av Interreg Öresund-Kattegatt-Skagerrak-programmet. Projektet leds av RISE och Kunskapsbyen Lillestrøm är den norska projektledaren. Borås och Lørenskog är med som projektkommuner. Akershus fylleskommune, Västra Götalandsregionen, Lørenskogs kommun och Borås Stad har bidragit till projektet.




Källa: RISE


Skriv ut



Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.
Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.

Fresenius Kabi – stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Fresenius Kabi köpte sträckfilmsmaskinen PallPack 2000F för att förbättra arbetsmiljön men den ger också stora effektivitetsvinster.
– Vi sparar nog 70–...

Läs mer
Uniteam
Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.

Bantad teknik möjliggör självflygande drönare

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i...

Läs mer


Automation stärker svensk industris konkurrenskraft

HPF (Hydraulik och Pneumatik Föreningen) och IFS (Intresseföreningen för Fluid...

Läs mer

Nowaste Logistics satsar på autonoma truckar

Nowaste rationaliserar hanteringen av pallgods och pallflöden inom terminalen.

Nowaste tar nästa kliv i utvecklingen och satsar på autonoma truckar (AGV). Förra...

Läs mer


Lunds kommun vill bygga "robotfabrik"

Vilka arbetsuppgifter går egentligen att automatisera? Det har Lunds kommun frågat...

Läs mer
Rebl Industries vill göra robotautomation enklare, snabbare och effektivare. Nu har företaget flyttat in i Gothia Science Park.

Rebl Industries flyttar in i Gothia Science Park

Rebl Industries är det senaste tillskottet i innovationsmiljön Gothia Science Park. 

Läs mer


OPC UA knyter sömlöst samman maskiner och IT-system:

KUKA med i utvecklingen av plattform för smarta fabriker

Framtiden med industri 4.0 är redan här. Och det går att realisera på ett...

Läs mer
NuMo biltunnel.

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Semcon var tidiga med metoder som maskininlärning (ML), deep learning (DL) och genetiska algoritmer.

Svenskt projekt ska höja tempot för forskning och innovation inom AI

Semcon går in som medgrundare i AI Innovation of Sweden – ett nationellt initiativ som...

Läs mer

Ford testar ljusbaserat visuellt språk som hjälper autonoma fordon kommunicera

Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.

Ford testar nu hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rö...

Läs mer

Transdev satsar på strategiska samarbeten för autonom mobilitet


Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenä...

Läs mer


Mest lästa


















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se