Facebook

Instagram

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?


2017-08-02

Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.
Bild:Patrick Trägårdh
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.
 – Kanske kommer det då att finnas självkörande enheter som svarar för sidoröjning, gräsklippning och på annat sätt tar hand om vägarna sidoområden, säger Hamid Zarghampour som är chefstrateg på Trafikverket.

Utvecklingen går mycket snabbt när det gäller autonoma fordon. I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Vinterutrustningstillverkaren Överaasen håller redan på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor.Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.

Scania arbetar tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv med att ta fram en självkörande lastbil att använda i bland annat gruvor.

Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.

– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

– Allt bättre datorer har också drivit på utvecklingen.

Vilka tunga fordon är enklast att göra autonoma?

– Bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.

– I dag går det till exempel åt en massa energi för att ventilera ut gruvor efter en sprängning, vilket krävs för att människor ska kunna ta sig in i gruvan och köra bort malmen. Med självkörande fordon slipper man ventilera i samma utsträckning och kan dessutom få ut malmen snabbare.

Vilka fordon är svårast att göra självkörande?

– En grävmaskin. Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör.

– Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation.

Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.

– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande.

Blir det självkörande fordon som sköter vinterväghållningen?

– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna.

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande.

Hur längre dröjer det?

– Entreprenadföretagen utför i princip det som vi köper av dem. Kan de göra jobbet med gamla maskiner och ändå få betalt, så gör de det. Det är egentligen inget konstigt, utan handlar om att minska kostnaderna.

– Som stor beställare behöver vi stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar. Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar.

Hur då?

– För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten. Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem.

– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det.

Innebär inte självkörande arbetsmaskiner och liknande mindre behov av personal?

– Nja, personalen kommer nog att behövas även i framtiden, men många av dem kommer att ha andra arbetsuppgifter än idag. Många kommer säkert arbeta med att övervaka och kontrollera att allt går rätt till. Det blir andra typer av arbeten, säkrare och mer avancerade. Jag tror att det här också leder till att höjd utbildnings- och kompetensnivån i branschen.

Källa: I Perspektiv


Skriv ut





Rototilt tar automatiseringen till ytterligare en nivå

Automatisering och ”smartness” är två begrepp som ligger i fokus för Rototilts produktutveckling. Att genom Rototilts styrsystem ICS och tiltrotator möjliggöra...

Läs mer
Gloab550
I centrum för förändringen på Proton Engineering står två nya, helautomatiserade robotceller.

Proton Engineering bygger ”Drömfabrik” i Skillingaryd

”Drömfabriken” är arbetsnamnet på Proton Engineerings historiska...

Läs mer

Arbete om monteringsinstruktioner vann Automation Student

Chalmersstudenterna Niclas Busck och Fredrik Svensson vann årets upplaga av Automation...

Läs mer
Roger Grönvall, teknikansvarig på Assemblin Automation, vill hitta nya affärsmöjligheter inom fastighetsautomation.

Nyrekrytering inom automation ger Assemblin kompetenslyft

Roger Grönvall är ny teknikansvarig på Assemblin Automation. Han får en...

Läs mer

Robotarna tar över näringsministerns liv för en dag

På torsdag besöker närings- och innovationsministern Västerås där...

Läs mer
Malin Schäfer, VD för Knapp Norden.

“Robotarna tar snart över”

Plockprocesserna, som är helt avgörande för den interna logistiken, genomgår...

Läs mer

PostNord förlänger avtal med Apotek Hjärtat och investerar i automation

PostNord investerar i modern, automatiserad teknik för lagerhantering i distributionslagret...

Läs mer
Eldrivna jordbruksmaskiner ger kraftig minskade klimatutsläpp jämfört med dieseltraktorer.

Självkörande elmaskiner kan ersätta dieseltraktorn

Eldrivna maskiner i jordbruket som arbetar själva utan förare är inte längre en...

Läs mer

Einrides eldrivna förarlösa lastbil prisas på Stockholm viktigaste mötesplats för logistikbranschen

När transport- och logistikbranschen samlas på Kistamässan nu i veckan...

Läs mer
Gert-Inge Nilsson, ansvarig för Yaskawas nya affärsområde.

Yaskawa Nordic satsar på nytt affärsområde, DMC, i Norden

Det här är ett naturlig led i Yaskawas strävan att erbjuda sina partners och...

Läs mer


REMA TEC automatiserar WENKOs nya varudistributionscenter med systemlösning från Interroll

Interroll och REMA TEC stöttar WENKO-WENSELAAR GmbH & Co. KG med en komplett...

Läs mer


V2630-systemet för visuell inspektion ger enastående flexibilitet och mångsidighet

METTLER TOLEDO, en av marknadens ledande aktörer inom teknik för produktinspektion, har...

Läs mer

Skanska etablerar Sveriges första högskolesamarbete för utveckling av robotapplikationer för byggautomation

Den adjungerade professorn Lars Pettersson på Skanska inleder sin professur på Mä...

Läs mer
Sattes sig i demonstrationsbilen och åkte med.

Kungen överraskade alla – satte sig själv i den autonomt styrda bilen

Kungen testade hur det är att åka i en bil som rattar sig själv och häver...

Läs mer


Ny forskning skapar förarlös logistikkedja

Forskningsprojektet Born to Drive kan nu visa upp en skarp demo på hur en vanlig personbil...

Läs mer

SMC Automation ökar takten i sina leveranser

I Sverige har SMC Automation inte bara det största återförsäljarnätet med...

Läs mer
Pär Tornemo, President/COO för Yaskawa Nordic AB.

YASKAWA Nordic utökar sin verksamhet i Norden

Från och med den 1 september har Yaskawa Nordic ett utökat ansvarsområde i Norden....

Läs mer


ABB:s robot YuMi intog scenen i Pisa, Italien, dirigerade Andrea Bocelli och Lucca Symphony Orchestra

YuMi, världens första samarbetande tvåarmade industrirobot, gjorde igår sin...

Läs mer


Mest lästa

Units

Weland

teijo

skoogsmaskin360

Drivsystem

Gnosjö Maskin & Verktyg

PNR

ARHO

Lindevalls

PBH Teknik

Wipab

Robotcenter i laxå

SPM

Kuntze

Stendörren

Gabs

EBM

Powertools

Dalby360


hydro pascal

Erico

PLM360

SL-Lyftok360

Safecontrol

dustcontrol

WTAB

Cranemech

iberobot

nordisk industri

Cobots360

fkv-vast360

inter-don

alingsås plåtmaskiner


MAFA

BK Services

Tele radio

Linak

Edmolift

Rubb

Förarmiljö

Vibrationsteknik

Chuck Center

Bardexa

Edge Emballage

MEAX

Beckhoff

Melament

CWS BOCO

C-Profil

Carlander

Verktygs stallet

Orderinvest

Pentronic250

EMS Vacparts

steuler kch

NOW
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se