Facebook

Instagram

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?


2017-08-02

Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.
Bild:Patrick Trägårdh
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.
 – Kanske kommer det då att finnas självkörande enheter som svarar för sidoröjning, gräsklippning och på annat sätt tar hand om vägarna sidoområden, säger Hamid Zarghampour som är chefstrateg på Trafikverket.

Utvecklingen går mycket snabbt när det gäller autonoma fordon. I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Vinterutrustningstillverkaren Överaasen håller redan på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor.Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.

Scania arbetar tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv med att ta fram en självkörande lastbil att använda i bland annat gruvor.

Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.

– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

– Allt bättre datorer har också drivit på utvecklingen.

Vilka tunga fordon är enklast att göra autonoma?

– Bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.

– I dag går det till exempel åt en massa energi för att ventilera ut gruvor efter en sprängning, vilket krävs för att människor ska kunna ta sig in i gruvan och köra bort malmen. Med självkörande fordon slipper man ventilera i samma utsträckning och kan dessutom få ut malmen snabbare.

Vilka fordon är svårast att göra självkörande?

– En grävmaskin. Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör.

– Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation.

Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.

– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande.

Blir det självkörande fordon som sköter vinterväghållningen?

– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna.

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande.

Hur längre dröjer det?

– Entreprenadföretagen utför i princip det som vi köper av dem. Kan de göra jobbet med gamla maskiner och ändå få betalt, så gör de det. Det är egentligen inget konstigt, utan handlar om att minska kostnaderna.

– Som stor beställare behöver vi stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar. Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar.

Hur då?

– För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten. Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem.

– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det.

Innebär inte självkörande arbetsmaskiner och liknande mindre behov av personal?

– Nja, personalen kommer nog att behövas även i framtiden, men många av dem kommer att ha andra arbetsuppgifter än idag. Många kommer säkert arbeta med att övervaka och kontrollera att allt går rätt till. Det blir andra typer av arbeten, säkrare och mer avancerade. Jag tror att det här också leder till att höjd utbildnings- och kompetensnivån i branschen.

Källa: I Perspektiv


Skriv ut



Skanska satsar på forskning och utveckling av robotar för byggprocess vid ny forskarskola för automation

Skanska stöttar en ny industriforskarskola inom automation vid Mälardalens Högskola. Tillsammans med Sveriges främsta industrier och forskare ska Skanska fokusera på det nya...

Läs mer
Elmia Automation
En ny webbaserad avkastningskalkylator (ROI) hjälper skåpbyggare som vill automatisera att ta reda på hur snabbt ett inköp av en Perforex bearbetningsmaskin kommer att betala sig.

Rittal lanserar ROI-kalkylator för automatisering hos skåpbyggare - Så här snabbt betalar investeringen sig

Potentialen för ökad automatisering hos skåpbyggare är stor. Tidsvinsterna kan...

Läs mer
ocs


Väderstad AB satsar stort på automatisering

Som en följd av en positiv marknadsutveckling och god tilltro till framtiden bygger Vä...

Läs mer
Gloab550
Micromaster-programmet inom framtidens fordonsteknologi ger en bred grund inom områden som elfordon och hybridfordon, trafiksäkerhet, sensorer, övervakning och beslutsfattande i autonoma trafiksystem.

Elbilar och autonom körning är ämnena i Nordens första Micromaster-program

Chalmers lanserar nu Nordens första Micromaster-program, en ny form av längre...

Läs mer
Volvo ska testa självkörande bussar vid Singapores nya testalänggning för autonoma fordon.

Volvo testar självkörande elbussar i Singapore

Volvo Bussar och Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har tecknat ett samarbetsavtal...

Läs mer
I MBUX styrs många av bilens funktioner från en 3D-modell av bilen. Genom att vrida, knipa och peka på olika delar av modellen kommer man direkt åt det man vill styra.

Mercedes presenterar nytt operativsystem med AI

Mercedes-Benz nya operativsystem – MBUX – är en av de största bilnyheterna...

Läs mer
Hyundai Motor och Aurora samarbetar i utveckling av autonoma bilar till 2021

Hyundai Motor och Aurora samarbetar i utveckling av autonoma bilar till 2021

Hyundai Motor presenterade idag ett strategiskt samarbete med Aurora (ledare inom autonom...

Läs mer
Maria Rosendahl är chef för Kompetensförsörjning och innovation på Teknikföretagen, avdelningen för Industriell utveckling.

Så kickstartas företagets digitaliseringsresa

Under 2016 initierade Teknikföretagen och IF Metall tillsammans med RISE ett pilotprojekt med...

Läs mer


Smartare hantering med automatiserade truckar från Toyota

Toyota Material Handling introducerar ett nytt och utökat utbud av automatiserade truckar...

Läs mer
Jaakko Kaivonen, KONE och Henrik Nordlöf Slättö

Slättö tecknar ramavtal med KONE

Slättö har tecknat ett strategiskt avtal med KONE AB – ett av världens ledande...

Läs mer
Från vänster Peter Hallberg VD Logicsystem Syd AB i Helsingborg och Nino Sablic, ansvarig Electromechanics Distribution Norden.

Logicsystem Syd AB – Ny Pneumatic Technology Center för Parker Hannifin AB

Parker Hannifin utökar nu sin krets av distributörer med automatiseringsexperterna...

Läs mer


Svensk kraftsamling kring framtidens godstransporter

Fler eldrivna transporter i städerna. Högre automatiseringsgrad vid lastning och lossning...

Läs mer

Festo på Scanautomatic: ”Vi satsar oproportionerligt stort 2018!”

Med en serie helt nya automationslösningar gör Festo, en av Europas ledande leverantö...

Läs mer

Ford spår framtiden i årlig trendrapport: 61 procent positiva till självkörande

Fords årliga trendspaning "Looking Further" har släppts för sjätte året....

Läs mer
Sweco utreder hur Göteborg kan förbereda för autonoma fordon.

Sweco utreder hur Göteborg kan förbereda för autonoma fordon

Hur skulle centrala Göteborg se ut om stadskärnan anpassades för fordon som kö...

Läs mer
A8 traffic jam pilot förare.

Audi deltar i NIPS – Visar ny metod för articifiell intelligens vid autonom körning

Audi satsar med full styrka på utvecklingen av autonom körning. På NIPS, som ä...

Läs mer


Mest lästa

Weland

teijo

skoogsmaskin360

Drivsystem

Gnosjö Maskin & Verktyg

Lindevalls

PBH Teknik

Wipab

Robotcenter i laxå

SPM

Kuntze

Stendörren

Gabs

Dalby360


hydro pascal

Erico

PLM360

SL-Lyftok360

Safecontrol

dustcontrol

fkv-vast360

inter-don

alingsås plåtmaskiner


MAFA

BK Services

Tele radio

Linak

Edmolift

Interlift

Arlövs plastgjuteri

Ell Pe

Accu

laser components

Techprint

CncTech

inspirationcompany

Rubb

Förarmiljö

Vibrationsteknik

Chuck Center

Bardexa

Beckhoff

Carlander

Verktygs stallet

Orderinvest

EMS Vacparts

steuler kch

NOW

CWS BOCO

Kaagaard

Fixturlaser

Melament
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se