Fredagen den 18 augusti 2017 - klockan 22:16

Väder Stockholm

Väder Malmö

Väder Göteborg

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?


2017-08-02

Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.
Bild:Patrick Trägårdh
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.
 – Kanske kommer det då att finnas självkörande enheter som svarar för sidoröjning, gräsklippning och på annat sätt tar hand om vägarna sidoområden, säger Hamid Zarghampour som är chefstrateg på Trafikverket.

Utvecklingen går mycket snabbt när det gäller autonoma fordon. I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Vinterutrustningstillverkaren Överaasen håller redan på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor.Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.

Scania arbetar tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv med att ta fram en självkörande lastbil att använda i bland annat gruvor.

Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.

– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

– Allt bättre datorer har också drivit på utvecklingen.

Vilka tunga fordon är enklast att göra autonoma?

– Bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.

– I dag går det till exempel åt en massa energi för att ventilera ut gruvor efter en sprängning, vilket krävs för att människor ska kunna ta sig in i gruvan och köra bort malmen. Med självkörande fordon slipper man ventilera i samma utsträckning och kan dessutom få ut malmen snabbare.

Vilka fordon är svårast att göra självkörande?

– En grävmaskin. Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör.

– Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation.

Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.

– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande.

Blir det självkörande fordon som sköter vinterväghållningen?

– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna.

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande.

Hur längre dröjer det?

– Entreprenadföretagen utför i princip det som vi köper av dem. Kan de göra jobbet med gamla maskiner och ändå få betalt, så gör de det. Det är egentligen inget konstigt, utan handlar om att minska kostnaderna.

– Som stor beställare behöver vi stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar. Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar.

Hur då?

– För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten. Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem.

– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det.

Innebär inte självkörande arbetsmaskiner och liknande mindre behov av personal?

– Nja, personalen kommer nog att behövas även i framtiden, men många av dem kommer att ha andra arbetsuppgifter än idag. Många kommer säkert arbeta med att övervaka och kontrollera att allt går rätt till. Det blir andra typer av arbeten, säkrare och mer avancerade. Jag tror att det här också leder till att höjd utbildnings- och kompetensnivån i branschen.

Källa: I Perspektiv


Skriv ut





Engcon miljon-investerar i nya testanläggningar – ska leda till ökad kvalitet och säkerhet

Engcon, världsledande tillverkare av tiltrotatorer för grävmaskiner, har de senaste åren intensifierat sitt kvalitetsarbete. Som nästa steg i det arbetet miljon-investerar...

Läs mer
Pär Lundström, Alfred Nobel Science Park i Robotlabbet på Örebro universitet.

Örebroforskare utvecklar robotteknik i samarbete med regionföretag

Forskare vid Örebro universitet ska tillsammans med Alfred Nobel Science Park och företag...

Läs mer

IVISYS AB mottager order från Atlas Copco i Belgien

IVISYS AB har fått en order på IVISYS Pro Installation från Atlas Copco i Belgien...

Läs mer
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.

Läs mer
Tesla Model X är ett av exemplen på utsläppsfri teknik som visas upp under årets Stora Nolia.

Utsläppsfria bilar, självkörande traktorer och hisnande freestyleshower på skoter under årets Stora Nolia i Umeå

Stora Nolia visar i år upp både spets och bredd när det gäller teknik och...

Läs mer
Univrses expertis inom datorseende når nu utanför virtual reality (VR).

Självkörande fordon tar fart i Stockholm

Det Stockholmsbaserade företaget Univrses har tecknat kontrakt med Volvos och Autolivs nya...

Läs mer
Kompetensförsörjning säkrad

Nordomatic säkrar kompetensförsörjning

De första automationsingenjörerna examinerades i fredags på Academy i det...

Läs mer

Industrimässorna Stockholm ingår samarbete med Ytskyddsgruppen

I veckan ingick Industrimässorna Stockholm samarbete med Ytskyddsgruppen för att stä...

Läs mer


Självstyrande Volvolastbil ska öka skörden för Brasiliens sockerrörsodlare

Volvo Lastvagnar har utvecklat en självstyrande lastbil som kan innebära ett betydande...

Läs mer


Smart automationslösning till Östermalms Saluhall i Stockholm

Nordomatic har genom offentlig upphandling fått i uppdrag av Stockholms Stad att leverera en...

Läs mer
Catarina Berglund, ny processledare för Automation Region.

Ny processledare för Automation Region

Automation Region har under de senaste åren etablerat sig som en viktig aktör inom den...

Läs mer


Volvo pionjär inom autonoma fordon – testar självkörande sopbil i stadsmiljö

I sitt senaste forsknings- och utvecklingsprojekt inom autonoma fordon, testar Volvokoncernen...

Läs mer


Volvo Cars samarbetar med Google för att bygga in Androidteknik i nästa generations uppkopplade bilar

Volvo Cars har meddelat att de inlett ett nära samarbete med Google, ett av världens...

Läs mer

Seminarium: ”Har roboten en given plats inom framtidens vård – hur kan behov och teknik i så fall mötas? ”

Om en robot kan förbättra livet för en vän, nära anhörig, eller...

Läs mer


Volvo Group Innovation Summit fokuserar på transporter i framtidens smarta städer

Med fokus på Smarta städer – framtidens infrastruktur och transporter, ska...

Läs mer


VTI förbereder för automatiserade fordon

Automatiseringen av trafiksystemet kommer att medföra stora förändringar....

Läs mer


Rittal presenterar nytt inom lågspänningsställverk

Rittal visar ett brett program inom lågspänningsställverk på årets...

Läs mer

GKN medverkar i nytt robotlaboratorium

Ett nytt laboratorium med inriktning mot automation ska etableras vid Produktionstekniskt Centrum...

Läs mer
Från vänster: Ulrika Frick, kommunalråd Mölndals stad, Cecilia Fasth, vd Region Väst i Castellum, Tony Magnusson, vd Atab Automationsteknik och Erling Wessberg, vd Soft Design RTS

Castellum bygger ny anläggning för Atab/Soft Design i Mölndal

Idag togs det första symboliska spadtaget för en ny byggnad om ca 2 500 kvm som Castellum...

Läs mer


Mest lästa

Units

Weland

teijo

skoogsmaskin360

VRAB

Drivsystem

Gnosjö Maskin & Verktyg

PNR

ARHO

Lindevalls

debearings

PBH Teknik

Wipab

Kapab

Robotcenter i laxå

SPM

Kuntze

Stendörren

Stokvis tapes

Gabs

Robot Mäklarna

EBM

Powertools

Dalby360


citagon

hydro pascal

Kvänumsjärn

Erico

PLM360

SL-Lyftok360

Safecontrol

dustcontrol

WTAB

Cranemech

iberobot

nordisk industri

Cobots360

fkv-vast360

inter-don

alingsås plåtmaskiner

Rubb

Förarmiljö

NOW

Vibrationsteknik

Chuck Center

Bardexa

Swelash

Arboga Machine

IDCON

Edge Emballage

MEAX

Beckhoff

Melament

CWS BOCO

Roxtec250

Euromekanik250

C-Profil

Carlander

Verktygs stallet

Orderinvest

Pentronic250

Industrimässorna
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm
Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se