Facebook

Instagram

Självkörande arbetsfordon upphandlingskrav i framtiden?


2017-08-02

Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.
Bild:Patrick Trägårdh
Allt bättre datorer driver på utvecklingen med autonoma arbetsfordon. Men än så länge är det svårt att ersätta manuell styrning av mer avancerad karaktär som grävmaskiner och snöröjning.

Om några år kan autonoma arbetsfordon vara en del av Trafikverkets krav vid upphandling.
 – Kanske kommer det då att finnas självkörande enheter som svarar för sidoröjning, gräsklippning och på annat sätt tar hand om vägarna sidoområden, säger Hamid Zarghampour som är chefstrateg på Trafikverket.

Utvecklingen går mycket snabbt när det gäller autonoma fordon. I höst börjar försöksverksamhet i Göteborg med självkörande personbilar i stadsmiljö. Vinterutrustningstillverkaren Överaasen håller redan på att testa självkörande snöröjningsfordon åt norska flygplatsoperatören Avinor.Projektet är det första i världen där stora maskiner anpassas för att autonomt hålla start- och landningsbanor snöfria.

Scania arbetar tillsammans med bland annat KTH, Linköpings universitet och Autoliv med att ta fram en självkörande lastbil att använda i bland annat gruvor.

Volvo Lastvagnar testar sedan i höstas självkörande lastbilar i Bolidens gruva i Kristineberg.

– Det har tidigare funnits olika typer av speciallösningar när det gäller självkörande fordon, men det har ofta varit frågan om mycket dyr teknik. Men i takt med att man kan använda samma komponenter i tunga fordon som i vanliga personbilar, faller priserna. Dessutom blir fordonen allt billigare. En självkörande lastbil behöver till exempel inte ha en hytt, vilket ofta är en stor kostnad, säger Bo Wahlberg som är professor i reglerteknik vid Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

– Allt bättre datorer har också drivit på utvecklingen.

Vilka tunga fordon är enklast att göra autonoma?

– Bland annat tyngre fordon i stängda miljöer som hamnområden, gruvor och liknande där godset transporteras från en punkt till en annan och där det inte finns människor som kan bli påkörda.

– I dag går det till exempel åt en massa energi för att ventilera ut gruvor efter en sprängning, vilket krävs för att människor ska kunna ta sig in i gruvan och köra bort malmen. Med självkörande fordon slipper man ventilera i samma utsträckning och kan dessutom få ut malmen snabbare.

Vilka fordon är svårast att göra självkörande?

– En grävmaskin. Vad jag vet finns det ingen forskare som ens i labbet har kunnat bygga en bra automatisk grävmaskin som kan konkurrera med en manuell. Det är helt enkelt ett för svårt och komplicerat system. En grävmaskinsförare sitter på mycket mer kunskap än vad exempelvis en busschaufför gör.

– Samtidigt är det stort intresse att av arbetsmiljöskäl få bort dagens grävmaskiner. De som sitter i dem utsätts för stötar och har ingen bra arbetssituation.

Hamid Zarghampour, strateg vid Trafikverket, vill att verkets upphandlingar ska stimulera utvecklingen mot allt mer självkörande arbetsmaskiner och fordon.

– Jag tror att vi inom ett år är igång med att styra upphandlingar mot detta. Det finns en mycket stor potential inom området och ett enormt utvecklingstryck. Det är otroligt spännande.

Blir det självkörande fordon som sköter vinterväghållningen?

– Vinterväghållning är nog den svåraste delen. Den tekniska utvecklingen har ännu inte kommit så långt att man kan tillåta vinterväghållningsmaskiner helt utan förare. De kan till exempel inte positionera sig tillräckligt bra utan målade linjer som syns, och fungerar därför inte när det ligger snö på vägarna.

– Jag tror att det kommer att gå betydligt snabbare att få fram självkörande enheter som sköter exempelvis sidoröjning, gräsklippning och liknande.

Hur längre dröjer det?

– Entreprenadföretagen utför i princip det som vi köper av dem. Kan de göra jobbet med gamla maskiner och ändå få betalt, så gör de det. Det är egentligen inget konstigt, utan handlar om att minska kostnaderna.

– Som stor beställare behöver vi stimulera utvecklingsviljan genom att skapa incitament för företag att ta fram nya innovativa lösningar. Upphandling är vårt främsta verktyg för att skapa den typen av förutsättningar.

Hur då?

– För att vi inte ska låsa fast oss i olika tekniker kan vi tänka oss många olika lösningar, och det är precis det som vi nu diskuterar inom Trafikverket. En variant kan till exempel vara att vi annonserar att om tre år kommer vi inte längre acceptera att personal arbetar ute vid vägkanten. Hur entreprenörerna sedan löser det, vilken teknik de vill använda sig av, är upp till dem.

– Jag tror att vi kan påverka ganska mycket med hjälp av upphandlingsverktyget och behöver bli bättre på att använde det.

Innebär inte självkörande arbetsmaskiner och liknande mindre behov av personal?

– Nja, personalen kommer nog att behövas även i framtiden, men många av dem kommer att ha andra arbetsuppgifter än idag. Många kommer säkert arbeta med att övervaka och kontrollera att allt går rätt till. Det blir andra typer av arbeten, säkrare och mer avancerade. Jag tror att det här också leder till att höjd utbildnings- och kompetensnivån i branschen.

Källa: I Perspektiv


Skriv ut



<span class=\
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future...

Läs mer
Gloab550
<span class=\

10 000 resenärer har testat självkörande busstrafik

Redan 10 000 resenärer och 2 000 kilometer i trafik. De första tre månaderna i...

Läs mer
Robot från OpiFlex installerad hos WM Press AB.

Effektiv automatisering för kortserieproduktion

LoHiSwedProd är det nya projektet som ska stärka konkurrenskraften i små och...

Läs mer
<span class=\

Göteborgs första självkörande buss

Under fyra veckor kan allmänheten åka gratis med en minibuss mellan Chalmers...

Läs mer
Isa Nedersjö, Scania.

Från Automation Student till den smarta fabriken

Vissa har redan sökt utbildning till hösten, vissa tvekar. Hur är det att arbeta...

Läs mer


Scania Growth Capital investerar i svenskt automationsföretag

Scanias riskkapitalbolag presenterar sin nästa investering. Scania Growth Capital blir ny...

Läs mer
Kapmaskinen Secarex AC 15 är mycket praktisk och styrs via en industriell PC med tangentbord och styrkula.

Förbättrad kapmaskin för DIN-profilskenor från Rittal Automation Systems

Trots automatiserade lösningar utförs fortfarande en hel del manuellt arbete när det...

Läs mer


Ecoclime förvärvar det snabbväxande techbolaget SDC Automation AB

Ecoclime tecknade under helgen avtal med ägarna i SDC Automation AB om förvärv av...

Läs mer
<span class=\

BMW testar självkörande bilar – i realtid

I veckan slog BMW officiellt upp dörrarna till BMW Autonomous Driving Campus i München....

Läs mer
Linda Fransson, vd på Gnosjö Automatsvarvning.

Gnosjö Automationsvarvning driver modiga innovationsfrågor online

Idag lanserar Gnosjö Automatsvarvning online-plattformen Brave New Business som ett led i...

Läs mer


Svensk Industri bryr sig mer om hållbarhet

I Gnosjö Automatsvarvnings senaste kundundersökning framkom vikten av hållbarhet...

Läs mer
Den självgående skjutstativtrucken Linde R-MATIC transporterar gods med en vikt på upp till 1,6 ton automatiskt på höglager och kan på egen hand lasta och lossa godset på lyfthöjder upp till tio meter.

Självgående lagerförsörjning

Linde Material Handling utökar sitt sortiment av robotlösningar med den självgå...

Läs mer


Nu öppnar utställningen Kaigo Robotto – robotar i japansk äldrevård

Kan robotar lösa bristen på arbetskraft när vi blir allt fler äldre? Said...

Läs mer
Automation och produktion är det område där kompetenskraven inom industrin kommer vara störst i framtiden, enligt den nya rapporten Industry Trend Monitor.

Automatiserad produktion viktigaste framtidsfaktorn för svensk industri

Utvecklingen inom svensk industri går fort nu. Enligt en ny rapport, Industry Trend Monitor,...

Läs mer
Svensk industri saknar arbetskraft och kvalificerad kompetens.

Skolbesök ska locka unga till industrin

Imorgon startar Underhållsmässan på Svenska Mässan. Ett hett ämne...

Läs mer


Toyota startar bolag för utveckling av självkörande bilar

Toyota startar nu ett eget utvecklingsbolag – Toyota Research Institute-Advanced Development,...

Läs mer


Mest lästa












Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se