Facebook

Instagram

Precisionsnavigering gör autonoma fordon säkrare


2019-12-30

Med stöd av ny sensorteknologi, som låter tunga fordons sensorer kommunicera med fasta sensorer längs vägen, har det internationella H2020-projektet PRoPart kommit ett steg närmare Nollvisionen om inga skadade eller döda i trafiken.

Utvecklingen inom autonoma fordon och avancerade förarassistanssystem går i allt högre takt. Fokus ligger på att förbättra säkerheten och effektiviteten i systemen. Inom ramen för PRoPART har man utvecklat en lösning för precisionsnavigering av tunga lastbilar som nu klarat sitt svåraste test hittills.

På AstaZeros testbana utanför Borås skapades ett scenario där en uppkopplad självgående lastbil omgiven av två förarstyrda fordon ska göra ett säkert körfältsbyte. PRoPART-systemet fattar beslutet om när och hur lastbilen ska utföra bytet, och klarade testet på AstaZero utan anmärkning.

– Målet med PRoPART är att kunna leverera en trygg och robust lösning för framtidens autonoma vägtransporter. Genom att kombinera informationen från lastbilens radarsensorer och fordonets egna positions- och tidsdata med radarsensorer som står längs vägen har vi kunnat skapa ett system som blir en pålitlig lösning under övergångsperioden då både autonoma och förarstyrda fordon trafikerar vägarna, säger Stefan Nord, senior projektledare vid RISE.

– Pålitlig navigering med hög säkerhet är absolut nödvändig för autonoma fordon i okontrollerade miljöer. Med de här testerna har vi tagit ett steg på vägen mot ett navigationsstöd för säkra och hållbara autonoma transporter, säger Fredrik Hoxell, utvecklingsingenjör på Scania.

PRoPART är ett H2020-projekt finansierat av European Global Navigation Satellite System Agency (GSA) och fokuserar på automatiserade fordon och avancerade körstödssystem. Projektet ska utveckla och förbättra en GNSS RTK-mjukvara (Real Time Kinematic) genom att utnyttja nya fördelar och funktioner hos Galileos signaler.



Källa: RISE


Skriv ut



För att komma till rätta med olyckorna investerade Carlsberg Fredericia i två cobotar från Universal Robots, ett företag som distribuerar industrirobotar över hela världen.
För att komma till rätta med olyckorna investerade Carlsberg Fredericia i två cobotar från Universal Robots, ett företag som distribuerar industrirobotar över hela världen.

Carlsberg klarar nollvision för olyckor med hjälp av samarbetsrobotar

Universal Robots, världsledande tillverkare av samarbetsrobotar, kan idag berätta att bryggerijätten Carlsberg dramatiskt reducerat sina arbetsplatsolyckor på fabriken i...

Läs mer
Elmia automation 550
Martin Andersson, Sandströms Elfirma, Daniel Lundqvist, Elektroskandia och Henrik Sandelin, Rowall vid transportbandet på D.A Mattssons Tipp och återvinningsanläggning.

Trepartssamarbete bakom lyckat automationsprojekt

Uppdraget var att installera el, kraft och automationsstyrning till ett transportband vid D.A....

Läs mer
Hexagon
Sami Atiya, vd för ABB:s affärsområde Robotics and Discrete Automation och Börje Ekholm, vd och koncernchef för Ericsson.

ABB och Ericsson banar väg för digital omställning av industrin

För första gången någonsin kommer ABB och Ericsson, tillsammans med Swisscom,...

Läs mer


Dämpad avslutning på värmepumpåret 2019

Sista kvartalet 2019 sjönk försäljningen inom alla segment. Totalt minskade fö...

Läs mer

Rejlers byter styrsystem åt Stockholm Exergi

Rejlers har vunnit uppdraget att projektera och leverera ett nytt styrsystem till energibolaget...

Läs mer
Mikael Dahlgren, forskningschef för ABB Sverige.

ABB Sveriges forskningschef tar plats i styrelsen för WASP, Sveriges största forskningsprogram

Mikael Dahlgren invald i styrelsen för Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program,...

Läs mer


Mest lästa























Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se