Facebook

Instagram

KTH-studenter har skapat robot som tar lyror


2018-12-05

\
Bild: KTH

"Autonoma skogsmaskiner kan sparar mycket pengar åt skogsnäringen, och investerar är lätta att räkna hem", säger KTH-forskaren Björn Möller.



I december varje år visar blivande KTH-ingenjörer upp hur de ser på framtiden i form av en rad fantasifulla studentprojekt. Denna gång är det dags för en robot som tar lyror, ytterligare en robot som pratar med IBM:s superdator Watson, ett flertal självkörande fordon i olika format samt ett nytt koncept för hur vi skulle kunna pendla i storstäderna framöver.

Material som minns hur det en gång var format. Artificiell intelligens. Självreparerande it-system. En hel uppsättning helt eller delvis autonoma fordon både på land och i luften. När årets omgång studenter vid KTH:s mastersprogram mekatronik respektive inbyggda styrsystem presenterar 19 olika studentprojekt finns många av framtidens tekniker och teknologier representerade. Både med olika arbetsuppgifter och inom vitt skilda områden.

Ansvarig för detta moment i utbildningen är KTH-forskaren Björn Möller. Han berättar att mellan fem till tio studenter är med i varje projekt och att de har jobbar mellan ett halvår och nio månader för att slutföra dem. Björn säger att aldrig tidigare har så många studentprojekt genomförts på en och samma gång.

Det mest nytänkande studentprojektet - vilket är det då? Björn vill inte favorisera något särskilt projekt, men medger samtidigt att roboten som klarar av ta lyror är mycket spännande.

– Människor kanske tänker att det bara är att tillverka en robot som gör detta, men faktum är att det är ett sjukt svårt reglerteknikproblem att lösa. Att detta är ett samarbete med Dans och cirkushögskolan är förstås också roligt. Roboten gränsar onekligen mot konstens värld, säger Björn Möller.

Han berättar samtidigt att maskinen är ett projekt som kommer leva ett tag.

– När vi lyckats skapa en robot som tar lyror kommer vi att lägga till fler armar. Tanken är att den ska kunna jonglera. Det är också roligt att det är något av ett budgetprojekt. Vi har inte hållit på ett gäng år, eller plöjt ner hundratals miljoner kronor i roboten.

Ett annat projekt, också det med anknytning till konsten, är ARTuid. Vi pratar här om en bläckfiskliknande robotkonstruktion med en enorm mängd LED-lampor och som kommer att stå i IBM:s lokaler i Kista när den är klar.

– Ja, den mekaniska varelsen har sex tentakler och är utrustad med LED-ljus. Tanken är att IBM-besökare ska kommunicera med den. ARTuid är ihopkopplad med IBM:s artificiella intelligens-mjukvara Watson, och ska reagera på den input besökarna ger. Den ska helt enkelt känna av besökarnas sinnesstämning och sedan agera utifrån detta. Det har varit en utmaning att få till det, att armarna rör sig snyggt och inte trasslar in sig i varandra.

Det studentprojekt med störst framtidspotential, vilket är det då?

– Det finns flera. Men det som kanske ligger mig varmast om hjärtat är nog Skogforsk, en form av självkörande skotare som kan användas vid skogsavverkning. Skogsnäringen är en hörnsten i Sveriges ekonomi, den tredje största exportpengen för landet med sina 130 miljarder kronor per år. Branschen investerar för 16 miljarder per år och svensk skogsmaskinstillverkning motsvarar tre miljarder årligen. Att effektivisera skogsavverkning via autonoma maskiner är det väldigt lätt att räkna hem förtjänsten på, säger Björn.

Som räkneexempel anger han att en mycket kompetens förare kan avverka 35-40 kubik timmer i timmen. En autonom skördare skulle kunna klara av det dubbla - och det dygnet runt.

– Bara genom små, små förändringar, som att maskinen ger föraren tips om det bästa vägen genom skogen, skulle göra att produktionstakten skulle kunna höjas. Att minska tidsåtgången med en sekund per träd kan spara mycket pengar.

Björn Möller tillägger att autonoma skogsmaskiner även skulle kunna spela en roll vid naturkatastrofer. Med risk för fallande träd är det farligt för människor att befinna sig i en skog som brunnit.

Bland de övriga studentprojekten återfinns bland annat avancerade kamerakranar och en robot som lagar basstationer för mobiltelefoni.





Text: Peter Ardell/KTH


Skriv ut



Ecoclime vinner projekt för automation av serverhallar – värde 55 miljoner kronor


Ecoclimes dotterbolag SDC Automation har valts som regionansvarig i Norden för fastighetsautomation, även kallat Building Management System, BMS, när ett av världens största...

Läs mer
Uniteam
Detta Secure Edge Data Center (SEDC) erbjuds av Rittal i samarbete med sina partner ABB och HPE och är en nyckelfärdig datacenterlösning som utvecklats speciellt för realtids databehandling i tuffa industrimiljöer.

Högpresterande Edge Data Center för smarta koncept inom transport och logistik

Smarta städer, förarlösa fordon och nya mobilitetstjänster förändrar...

Läs mer
Nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin.

SKF inviger nytt kompetenscenter för digitalisering av industrin

SKF inviger ett helt nytt kompetenscenter i Göteborg. Centret ska stötta svensk industri...

Läs mer


SSABs Docol-stål i Gacha robotbussar för alla väder

SSAB är en partner bakom GACHA - robotbussen för alla väder, som presenterades i...

Läs mer
<span><span>Tyska Witron har valts som automationsleverantör <span><span>när <span><span>Axfood</span></span> ska skapa ett högautomatiserat logistikcenter i Stockholm.</span></span></span></span>

Avsiktsförklaring tecknad för högautomatiserat logistikcenter i Stockholm

Axfood har ingått en avsiktförklaring med Witron om att använda bolagets teknologi...

Läs mer

Träffa SCHUNK på UR+ Workshop Tour 2019


Under 2019 kan blir det möjligt träffa SCHUNK under UR+ Workshop Tour i Norge....

Läs mer
Det nya forskningsprojektet AutoDPP, som sker i samarbete mellan Alfred Nobel Science Park, &Ouml;rebro universitet och Epiroc, ska få robotarmar att röra sig självständigt men på samma gång vara medvetna om varandra.

Nytt AI.MEE-projekt inspireras – av bläckfiskens armar

Alfred Nobel Science Parks AI.MEE lanserar nu projektet AutoDPP, som sker i samarbete med Ö...

Läs mer

Här är däcket som ska få bilar att flyga

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\

Goodyear AERO-konceptet är ett två-i-ett-däck konstruerat för framtidens...

Läs mer


Volvo visar självkörande elbuss i Singapore

Volvo Bussar och det tekniska universitetet Nanyang Technological University (NTU) i Singapore har...

Läs mer

Transdev och Ericsson testar höghastighetsnätverk för autonoma fordon


Sedan 2018 erbjuder Transdev Europas första mobilitetstjänst för anropsstyrd...

Läs mer
VD Lars Farsø på FH Automation räknar med att årligen spara 1 200 arbetstimmar i produktionen av automatikskåp efter att ha effektiviserat och automatiserat med hjälp av Rittal. Förnyelsen förbättrar samtidigt arbetsmiljön.

Automatiseringen stärker FH Automation i Horsens

FH Automation, ett av Jyllands ledande företag inom industriell automation, har valt Rittal...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se