Facebook

Instagram

Konsumenter börjar lita på självkörande bilar


2018-05-08

<span class=\
Bild: Deloitte
Färre konsumenter upplever att självkörande fordon känns osäkra.

Allt fler konsumenter upplever självkörande bilar som säkra. Det framgår av Deloittes rapport 2018 Deloitte Global Automotive Consumer Study, en del av rapportserien kring Future of Mobility. Även konsumenternas syn på köpprocessen förändras, med en ökande andel som kan tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren.

Konsumenter är på väg att acceptera självkörande fordon. I USA tycker 47 procent av konsumenterna att självkörande bilar känns osäkra – en betydligt lägre siffra än förra årets 74 procent. Samma tendens är tydlig i de andra länderna som inkluderats i studien, som Tyskland (45 procent i år vs 72 procent i fjol), Frankrike (37 procent vs 65 procent) och Sydkorea (54 procent vs 81 procent). Största förändringen har skett i Kina med 62 procent år 2017 och endast 26 procent i årets studie.

– När större teknikskiften sker, som med självkörande bilar, är det viktigt att konsumenterna har förtroende för de varumärken som ska leverera de nya teknologierna. Säkerhet och förståelse för kundens preferenser och livssituation är andra viktiga faktorer som bestämmer hur snabbt förändringarna slår igenom, säger Martin Larsson, partner på Deloitte och expert inom fordonsindustrin.

Nästan två tredjedelar av de amerikanska konsumenterna i studien uppger att sannolikheten är större att de skulle vända sig till ett varumärke de litar på, för att känna sig säkra på teknologin bakom självkörande fordon.

Förändrade köpprocesser

Enligt rapporten kan hela 85 procent av de kinesiska konsumenterna tänka sig att köpa nästa bil online direkt från tillverkaren. Motsvarande siffra i USA är 60 procent och 47 procent i Tyskland. Samtidigt vill fler än 8 av 10 konsumenter se bilen innan de köper, och 7 av 10 vill testköra.

Konsumenterna i undersökningen är generellt nöjda med återförsäljaren och säljupplevelsen vid sitt senaste bilköp. Däremot ogillade de faktorer som problematisk prissättning samt att köpet tog för lång tid och innefattade för mycket pappersarbete.

– Att bilköp utmanas genom nya modeller ställer krav på biltillverkare och återförsäljare att jobba tillsammans för att behålla sina respektive positioner. Konsumenter förväntar sig en sömlös köpupplevelse oavsett vad de handlar, från matvaror till resor och banktjänster. En integrerad online-till-offline e-handel skulle skapa en snabbare säljprocess, större transparens kring pris och minska pappersarbetet vid bilköp, säger Martin Larsson.


Om Global Automotive Consumer Study
Senaste nio åren har Deloitte undersökt konsumentbeteendet inom fordonssektorn. I årets undersökning deltog över 22 000 konsumenter i 17 länder världen över. Målet med undersökningen är att besvara viktiga frågor som hjälper företag att prioritera och bättre positionera sina affärsstrategier och investeringar.

Läs en sammanfattning och ladda ner rapporten på Deloittes webbplats




Källa: Deloitte


Tipsa en vn Skriv ut





ABB:s undersökning visar att den globala försörjningskedjan inom fordonsindustrin behöver ta till sig automation

SCN 550
EtherCAT ger fördelar med ultrasnabb, högflexibel kommunikationsteknik som är öppen för alla etablerade byggnadsbussystem och ett stort applikationsutbud. 
EtherCAT ger fördelar med ultrasnabb, högflexibel kommunikationsteknik som är öppen för alla etablerade byggnadsbussystem och ett stort applikationsutbud.
 

EtherCAT-baserad styr- och reglerteknik ger högeffektiv fastighetsautomation

Obegränsad datainhämtning och optimal energistyrning

 


Moderna, kommersiella byggnader ställer höga krav på fastighetsautomation. Detta inkluderar...

Läs mer
oem_automation_550


Saab får beställning på Gripen till Ungern

Saab har idag tecknat ett kontrakt med Försvarets materielverk (FMV) och tagit emot en...

Läs mer
Flamkontroll


Gör fabriken smartare med Advantechs sensorer

Advantechs WISE-4000-serie är sensorer för wifi som kan anslutas till olika industriella...

Läs mer


ABB förvärvar väderdirigeringsverksamhet för att utöka den marina mjukvaruportföljen



Toyota Material Handling investerar 350 miljoner i Mjölby

Företaget gör sin största produktionsinvestering hittills för att öka...

Läs mer


ABB:s energibedömningar av industriella elmotorer avslöjar potentiella besparingar på 2,1 TWh under produkternas livstid

SCN AB ÖPPNAR NYTT KONTOR I SUNDSVALL FÖR LOKAL MARKNADSNÄRVARO I MELLERSTA OCH NORRA SVERIGE

SUNDSVALL, 22 SEPTEMBER 2023 - SCN AB, en ledande leverantör inom industriell automation och...

Läs mer


SCN AB växer snabbt och är nu nummer 1 som ny svensk generalagent för MOXA - Ledande inom Industriella Nätverk och Switchar

Upplands Väsby, 2023-09-20 – SCN AB, en välrenommerad aktör inom industriell...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer


Xometry: Spara tid på ditt projekt med tillverkning on-demand

Tidsbesparing är en av huvudaspekterna när man tillverkar delar inom elektronikbranschen,...

Läs mer


Industriell 5G router

(06/23) Med den nya 5G routern från Phoenix Contact, erbjuds nu en serieproducerad lö...

Läs mer
<span><span>Ultrasnabba EtherCAT som Beckhoff utvecklat har redan använts framgångsrikt i 20 år och är sedan länge väletablerad som en öppen, global standard för Ethernet-realtidskommunikation.</span><br /></span>

Kompatibel och öppen EtherCAT-teknik – praktiskt beprövad i 20 år

Två decennier sedan EtherCAT-kommunikation lanserades på Hannovermässan.
...

Läs mer


ABB slutför förvärvet av Siemensverksamhet inom NEMA lågspänningsmotorer

ABB tillkännager idag att företaget har slutfört förvärvet av en...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se