Facebook

Instagram

Här är däcket som ska få bilar att flyga


2019-03-07

<noscript>&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp;&amp;nbsp; &amp;amp;lt;img alt=\
Bild: Goodyear
Goodyear AERO – ett konptdäck för självkörande, flygande bilar.

Goodyear AERO-konceptet är ett två-i-ett-däck konstruerat för framtidens självkörande, flygande bilar. Konceptet ska fungera både som ett däck för att köra på vägen och som en ”propeller” för att flyga.

– I över 120 år har Goodyear ständigt sökt efter innovationer och uppfinningar och samarbetat med de pionjärer som driver förändringar och upptäckter inom transport, säger Chris Helsel, Chief Technology Officer på Goodyear.
– När mobilitetsföretag blickar mot skyn efter svaret på utmaningar i stadstrafik och trängsel, har vårt arbete med avancerade däckarkitekturer och material fått oss att föreställa oss ett hjul som skulle kunna fungera både som ett traditionellt däck på vägen och som ett framdrivningssystem i luften.

AERO-konceptet innehåller ett antal innovativa egenskaper:

  • Multimodal design: AERO är ett multimodalt tiltrotorkoncept. Det ska fungera som drivverk för att överföra och absorbera krafter till och från vägen i en traditionell riktning och som ett drivsystem för flygplan för att ge lyftkraft i en annan riktning. Med lämpliga fordon skulle AERO ge framtida pendlare frihet att röra sig smidigt från vägen till luften.
  • Icke-pneumatisk struktur: Konceptets ekrar ska ge stöd för att bära fordonets vikt och fungera som propellerblad som ger lyftkraft när däcket lutas. Det unika luftlösa däcket använder en icke-pneumatisk struktur som är tillräckligt flexibel för att dämpa stötar på vägen, och tillräckligt stark för att rotera i de höga hastigheter som krävs för att rotorerna ska ge vertikal lyftkraft.
  • Magnetisk framdrivning: AERO-konceptet ska använda magnetkraft för att ge friktionsfri framdrivning. Det skulle möjliggöra de höga rotationshastigheterna som krävs för att driva fordonet på marken och, när hjulet lutas, lyfta fordonet upp i luften och driva det framåt.
  • Optisk avkänning: AERO ska använda ljusbaserade fiberoptiska sensorer för att övervaka vägförhållanden, däckslitage och själva däckets strukturella integritet.
  • Artificiell intelligens: Konceptet ska också innehålla en inbäddad AI-processor som kombinerar information från däckets sensorer med data från kommunikation mellan fordon, och mellan fordon och infrastruktur. AI-processorn analyserar dataströmmarna för att rekommendera en handlingsplan – så att fordonet kan anpassas till flyg- eller körläge och identifiera och lösa möjliga däckrelaterade problem innan de uppstår.

Även om AERO-designen bara finns som koncept utvecklas vissa av teknologierna, exempelvis icke-pneumatisk struktur och intelligenta däckfunktioner, av Goodyear redan i dag. Medan andra kan stå som grund för nya idéer och möjligen nya produkter i framtiden.

– Goodyears koncept är avsedda att väcka en debatt om däck och transportteknologier för ett nytt ekosystem för mobilitet, säger Chris Helsel.



Källa: Goodyear


Tipsa en vn Skriv ut





ABB:s undersökning visar att den globala försörjningskedjan inom fordonsindustrin behöver ta till sig automation

SCN 550
EtherCAT ger fördelar med ultrasnabb, högflexibel kommunikationsteknik som är öppen för alla etablerade byggnadsbussystem och ett stort applikationsutbud. 
EtherCAT ger fördelar med ultrasnabb, högflexibel kommunikationsteknik som är öppen för alla etablerade byggnadsbussystem och ett stort applikationsutbud.
 

EtherCAT-baserad styr- och reglerteknik ger högeffektiv fastighetsautomation

Obegränsad datainhämtning och optimal energistyrning

 


Moderna, kommersiella byggnader ställer höga krav på fastighetsautomation. Detta inkluderar...

Läs mer
oem_automation_550


Saab får beställning på Gripen till Ungern

Saab har idag tecknat ett kontrakt med Försvarets materielverk (FMV) och tagit emot en...

Läs mer
Flamkontroll


Gör fabriken smartare med Advantechs sensorer

Advantechs WISE-4000-serie är sensorer för wifi som kan anslutas till olika industriella...

Läs mer


ABB förvärvar väderdirigeringsverksamhet för att utöka den marina mjukvaruportföljen



Toyota Material Handling investerar 350 miljoner i Mjölby

Företaget gör sin största produktionsinvestering hittills för att öka...

Läs mer


ABB:s energibedömningar av industriella elmotorer avslöjar potentiella besparingar på 2,1 TWh under produkternas livstid

SCN AB ÖPPNAR NYTT KONTOR I SUNDSVALL FÖR LOKAL MARKNADSNÄRVARO I MELLERSTA OCH NORRA SVERIGE

SUNDSVALL, 22 SEPTEMBER 2023 - SCN AB, en ledande leverantör inom industriell automation och...

Läs mer


SCN AB växer snabbt och är nu nummer 1 som ny svensk generalagent för MOXA - Ledande inom Industriella Nätverk och Switchar

Upplands Väsby, 2023-09-20 – SCN AB, en välrenommerad aktör inom industriell...

Läs mer


Stendörren har tecknat hyresavtal med Stockholms Stadsmission avseende 3 161 kvm logistiklokaler i Brunna, Upplands-Bro

Stendörren Fastigheter AB har tecknat ett 15-årigt hyresavtal med Stockholms...

Läs mer


Xometry: Spara tid på ditt projekt med tillverkning on-demand

Tidsbesparing är en av huvudaspekterna när man tillverkar delar inom elektronikbranschen,...

Läs mer


Industriell 5G router

(06/23) Med den nya 5G routern från Phoenix Contact, erbjuds nu en serieproducerad lö...

Läs mer
<span><span>Ultrasnabba EtherCAT som Beckhoff utvecklat har redan använts framgångsrikt i 20 år och är sedan länge väletablerad som en öppen, global standard för Ethernet-realtidskommunikation.</span><br /></span>

Kompatibel och öppen EtherCAT-teknik – praktiskt beprövad i 20 år

Två decennier sedan EtherCAT-kommunikation lanserades på Hannovermässan.
...

Läs mer


ABB slutför förvärvet av Siemensverksamhet inom NEMA lågspänningsmotorer

ABB tillkännager idag att företaget har slutfört förvärvet av en...

Läs mer


Mest lästa











BK Services


solidmakarna

ifm electronic ab

Villiam Petersen tandhjulsfabriken

JM Indutech

Alcon ab

Brady

AIF  Avinf

Aircoil






Industrinät

Alron

Decksafe
Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se