Facebook

Instagram

Ford testar ljusbaserat visuellt språk som hjälper autonoma fordon kommunicera


2019-02-06

Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.
Bild: Ford
Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.

Ford testar nu hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rörelser. Målet är att utveckla ett kommunikationsgränssnitt som hjälper autonoma fordon att interagera med övriga trafikanter på ett smidigt sätt.

Gester som huvudnickningar och tummen upp hjälper både förare, fotgängare och cyklister att kommunicera i dagens trafik. Ford undersöker just nu hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter. Ingenjörer på Ford har valt att testa om färgade ljus, som kommunicerar med ett visuellt språk, kan vara en bra lösning för att minska kommunikationsgapet mellan autonoma fordon och människor.

För att skapa känslan av ett autonomt fordon utformade Ford ett så kallat ”mänskligt bilsäte" som monterades i en Ford Transit Connect. På så vis kunde föraren sitta gömd för övriga trafikanter och observatörerna kunde på ett effektivt sätt mäta resultatet av en takmonterad ljusstång som blinkade i olika färger. Färgerna vit, lila och turkos användes för att kommunicera olika manövrar.

– I grund och botten måste människor kunna lita på autonoma fordon. Genom att utveckla ett universellt kommunikationsmedel, som ljusbaserat språk, kan vi närma oss denna tillit. Att förvandla en person till ett ”mänskligt bilsäte” var ett effektivt sätt för att ta reda på det vi behövde för att utveckla språket, säger Thorsten Warwel, chef för Core Lightning på Ford.


Ford kompletterar tidigare forskning med nya perspektiv
Fords senaste tester genomfördes tillsammans med Chemnitz University of Technology i Tyskland och kompletterar tidigare forskning från USA. Forskare utvecklade testerna för att se effektiviteten av två ytterligare färger, utöver den befintliga vita färgen, samt för att se vad en annan placering av ljussättningen fick för konsekvenser. I de amerikanska testerna var ljusen placerade på vindrutans övre del. I Fords tester placerades ljusen på biltaket, ovanför vindrutan. Även trafiksituationer med ett längre avstånd undersöktes, där lamporna testades 500 meter bort.

Testet visade att 60 procent av de 173 personer som deltog i undersökningen trodde att den Transit Connect som testades var ett autonomt fordon. Tillsammans med observerade reaktioner hos ytterligare 1600 deltagare, visade det sig att en turkos färg föredrogs. De turkosa ljusen syntes mer än de vita och förvirrades sällan ihop med färgen röd jämfört med färgen lila. Testet visade även på en hög grad av acceptans och förtroende för signalerna – något som ger en grund för forskare att vidareutveckla och stärka det visuella språket i fordon.

– Att skapa ögonkontakt är viktigt, men vår studie visar att trafikanter först och främst tittar på vad fordonet gör. Nästa steg är att titta på hur vi kan göra ljussignalerna tydligare och mer intuitiva, säger Dr. Matthias Beggiato, som arbetar inom den Psykologiska institutionen vid Chemnitz University of Technology i Tyskland.



Källa: Ford


Skriv ut



Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.
Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.

Fresenius Kabi – stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Fresenius Kabi köpte sträckfilmsmaskinen PallPack 2000F för att förbättra arbetsmiljön men den ger också stora effektivitetsvinster.
– Vi sparar nog 70–...

Läs mer
Uniteam
Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.

Bantad teknik möjliggör självflygande drönare

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i...

Läs mer


Automation stärker svensk industris konkurrenskraft

HPF (Hydraulik och Pneumatik Föreningen) och IFS (Intresseföreningen för Fluid...

Läs mer

Nowaste Logistics satsar på autonoma truckar

Nowaste rationaliserar hanteringen av pallgods och pallflöden inom terminalen.

Nowaste tar nästa kliv i utvecklingen och satsar på autonoma truckar (AGV). Förra...

Läs mer


Lunds kommun vill bygga "robotfabrik"

Vilka arbetsuppgifter går egentligen att automatisera? Det har Lunds kommun frågat...

Läs mer
Rebl Industries vill göra robotautomation enklare, snabbare och effektivare. Nu har företaget flyttat in i Gothia Science Park.

Rebl Industries flyttar in i Gothia Science Park

Rebl Industries är det senaste tillskottet i innovationsmiljön Gothia Science Park. 

Läs mer


OPC UA knyter sömlöst samman maskiner och IT-system:

KUKA med i utvecklingen av plattform för smarta fabriker

Framtiden med industri 4.0 är redan här. Och det går att realisera på ett...

Läs mer
NuMo biltunnel.

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Semcon var tidiga med metoder som maskininlärning (ML), deep learning (DL) och genetiska algoritmer.

Svenskt projekt ska höja tempot för forskning och innovation inom AI

Semcon går in som medgrundare i AI Innovation of Sweden – ett nationellt initiativ som...

Läs mer

Ford testar ljusbaserat visuellt språk som hjälper autonoma fordon kommunicera

Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.

Ford testar nu hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rö...

Läs mer

Transdev satsar på strategiska samarbeten för autonom mobilitet


Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenä...

Läs mer


Mest lästa


















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se