Facebook

Instagram

Bantad teknik möjliggör självflygande drönare


2019-02-20

Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.
Bild: KTH
Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter. Framsteget kan bana väg för autonoma mindre farkoster som drönare och robotar, men också hjälpa fordonsindustrin till bättre lönsamhet.

Dagens lidar-teknik kostar tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt.

KTH-forskarnas version spelar i en helt annan liga.

Deras lidar kostar i storleksordningen 100 kronor styck givet större tillverkningsvolymer, väger några gram (med kringutrustning) och förbrukar runt 100 milliwatt.

Carlos Errando-Herranz, postdoktor på KTH, är en av forskarna bakom den nya lidar-tekniken. Han berättar att exakt kostnad alltid är lite svår att uppskatta eftersom den är avhängd de volymer som produceras.

– Vi använder emellertid samma produktionsteknik som vid tillverkningen av accelerometrar och gyro till smarta mobiltelefoner. Det gör att kostnaden kan bli riktigt låg i stora volymer. Accelerometrar kostar idag långt under en euro styck.

En tusendel av den ursprungliga vikten, ungefär samma förhållande när det kommer till så väl prislapp som effektförbrukning. Gott så. Men vad får KTH-forskarnas lidar för konsekvenser? Att det nu går att göra fler farkoster självflygande eller självkörande? Som robotar och drönare. Skulle det gå att kunna ha en drönare med en hjärtstartare som själv kan hitta till patienter, till exempel i någon av Sveriges skärgårdar? Om ingen människa behöver fjärrstyra drönaren finns en relevant ekonomisk besparing att göra.

– Absolut. Robotar och drönare är möjliga tillämpningsområden. Även för självkörande bilar är dagens lidar för kostsam. Fordonsbranschen är mycket kostnadskänslig. Andra möjligheter är ansiktsigenkänning för smarta mobiler, som Apples Face ID, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH och Carlos Errando-Herranz handledare.

Tekniken i forskarnas lidar kallas för micro-electromechanical optical beam steering, vilket kan översättas till mikroelektromekanisk optisk strålstyrning på svenska. Men vad är skillnaden mellan KTH-forskarnas lidar och den traditionella?

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockey puck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason.

Optisk strålstyrning kan också användas för tredimensionell avbildning vid medicinsk diagnostik. Med den miniatyriserade tekniken skulle en skanner kunna föras in i kroppen vid en titthålsoperation och användas för att identifiera förändringar i vävnader. KTH-forskarnas innovation spelar en roll även här.

– Ja, detta kallas OCT och står för Optical Coherence Tomography. Vår teknik kan även nyttjas för detta, säger Kristinn B. Gylfason.

Forskarnas teknik har beskrivits i en vetenskaplig artikel i den senast upplagan av Optics Letters. Här hittar du den.



Källa: KTH


Skriv ut



Volvokoncernen skriver partneravtal med NVIDIA för att utveckla avancerad AI-plattform för självkörande lastbilar


Volvokoncernen har skrivit ett avtal med NVIDIA om att gemensamt utveckla det beslutsfattande systemet för självkörande kommersiella fordon och maskiner. Genom användningen av...

Läs mer
Hexagon

Fjärrstyrning av autonoma fordon möjligt tack vare 5G-nätet

Keolis monter under UITP 2019.

Under internationella kollektivtrafikmässan UITP som hölls i Stockholm 9-12 juni visade...

Läs mer
ARmaskinservice 550


Nya NXT tar stadstransporter till en ny nivå

Välkomna in i framtiden med NXT! Scanias nya batterielektriska självkörande...

Läs mer

Wallenbergstiftelserna satsar på forskning inom AI och autonoma system

Professor Kerstin Sahlin, styrelseordförande i WASP-HS och professor Virginia Dignum, WASP-HS vetenskapliga ledare.

AI, maskininlärning, robotisering… det pågående teknikskiftet kommer att...

Läs mer
– För oss är det viktigt att anställa människor med rätt kompetens och en vilja att utvecklas, säger Linda Fransson, vd Gnosjö Automatsvarvning. Här tillsammans med Siciid Jama som har jobbat som tvättoperatör på företaget sedan 2017.

Här är familjeföretaget som vill leda industrins utveckling

De rekryterar via gameing, gör stora satsningar på innovation och säger sällan...

Läs mer
Digit är en människoliknande robot som ska hjälpa framtidens självkörande bilar med varuleveranser.

Här är Digit – roboten som ska hjälpa självkörande bilar med varuleveranser

Ford har tillsammans med Agility Robotics tagit fram Digit, en människoliknande robot som ska...

Läs mer
Helsingborgs Hamn gör ytterligare en upphandling som främjar innovation.

Helsingborgs Hamn gör ytterligare upphandling – ska bli "Nordens mest moderna hamn"

I april presenterade Helsingborgs Hamn sin pågående upphandling av...

Läs mer

AI.MEE del av Saabs stora AI-satsning på samarbetande robotar

I Corob-projektet används bilder från satelliter och drönare för att hjälpa robotar att få en gemensam bild av sin omgivning.

Saab Dynamics vill utveckla en artificiell intelligens som gör robotar bättre på...

Läs mer

Veoneer fick General Motors utmärkelse Årets leverantör 2018

På bilden från vänster: Mo Wazir ochh Jeff Morrison från GM, Arthur Blanchford och Audrey Lubin från Veoneer samt Gary Bandurski, GM.

Veoneer, Inc., världens största företag specialiserat på fö...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se