Facebook

Instagram

Bantad teknik möjliggör självflygande drönare


2019-02-20

Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.
Bild: KTH
Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i den teknik som känner av hur omgivningen ser ut. Nu har forskare vid KTH utvecklat lidar-teknik som är betydligt billigare att tillverka, lättare och mer resurssnål än tidigare varianter. Framsteget kan bana väg för autonoma mindre farkoster som drönare och robotar, men också hjälpa fordonsindustrin till bättre lönsamhet.

Dagens lidar-teknik kostar tiotusentals kronor, väger runt ett kilo och konsumerar flera watt.

KTH-forskarnas version spelar i en helt annan liga.

Deras lidar kostar i storleksordningen 100 kronor styck givet större tillverkningsvolymer, väger några gram (med kringutrustning) och förbrukar runt 100 milliwatt.

Carlos Errando-Herranz, postdoktor på KTH, är en av forskarna bakom den nya lidar-tekniken. Han berättar att exakt kostnad alltid är lite svår att uppskatta eftersom den är avhängd de volymer som produceras.

– Vi använder emellertid samma produktionsteknik som vid tillverkningen av accelerometrar och gyro till smarta mobiltelefoner. Det gör att kostnaden kan bli riktigt låg i stora volymer. Accelerometrar kostar idag långt under en euro styck.

En tusendel av den ursprungliga vikten, ungefär samma förhållande när det kommer till så väl prislapp som effektförbrukning. Gott så. Men vad får KTH-forskarnas lidar för konsekvenser? Att det nu går att göra fler farkoster självflygande eller självkörande? Som robotar och drönare. Skulle det gå att kunna ha en drönare med en hjärtstartare som själv kan hitta till patienter, till exempel i någon av Sveriges skärgårdar? Om ingen människa behöver fjärrstyra drönaren finns en relevant ekonomisk besparing att göra.

– Absolut. Robotar och drönare är möjliga tillämpningsområden. Även för självkörande bilar är dagens lidar för kostsam. Fordonsbranschen är mycket kostnadskänslig. Andra möjligheter är ansiktsigenkänning för smarta mobiler, som Apples Face ID, säger Kristinn B. Gylfason, universitetslektor på KTH och Carlos Errando-Herranz handledare.

Tekniken i forskarnas lidar kallas för micro-electromechanical optical beam steering, vilket kan översättas till mikroelektromekanisk optisk strålstyrning på svenska. Men vad är skillnaden mellan KTH-forskarnas lidar och den traditionella?

– En traditionell lidar bygger på att man monterar en serie av lasrar på ett roterande torn, i likhet med Velodynes hockey puck. Vår lidar bygger på integrerad mikro-opto-mekanik, där vi byggt in ett avstämbart gitter i ytan på ett kiselchip. Genom att ändra gittrets period bestämmer vi i vilken riktning strålen ska svepa, säger Kristinn B. Gylfason.

Optisk strålstyrning kan också användas för tredimensionell avbildning vid medicinsk diagnostik. Med den miniatyriserade tekniken skulle en skanner kunna föras in i kroppen vid en titthålsoperation och användas för att identifiera förändringar i vävnader. KTH-forskarnas innovation spelar en roll även här.

– Ja, detta kallas OCT och står för Optical Coherence Tomography. Vår teknik kan även nyttjas för detta, säger Kristinn B. Gylfason.

Forskarnas teknik har beskrivits i en vetenskaplig artikel i den senast upplagan av Optics Letters. Här hittar du den.



Källa: KTH


Skriv ut



Nytt test med självkörande minibussar kan lösa parkeringsproblem i Göteborg

Nu startar andra fasen i försöken med självkörande minibussar i Göteborg. Under sex månader kommer två bussar att rulla på Lindholmen där Sveriges...

Läs mer
ARmaskinservice 550


Elektromagnetisk immunitet allt viktigare i industrin

Standarden med generella fordringar för hur elektrisk och elektronisk utrustning ska klara...

Läs mer

Synkronisera med robotar


B&R ha lagt till nya funktioner till mapp Motion mjukvarupaket. Det är nu möjligt att...

Läs mer

Schibsted storsatsar på robotar – nytt strategiskt samarbete med United Robots

Aftonbladet och United Robots har tillsammans utvecklat Aftonbladets hyllade robotjournalistik. Det nya strategiska samarbetet gör det nu möjligt för fler mediehus att ta del av tekniken.

Schibsted News Media och teknikföretaget United Robots har enats om ett nytt strategiskt...

Läs mer


I höst startar distansutbildningar i robotik och automation

Högskolan Västs unika magister- och masterutbildningar i robotik och automation blir nu...

Läs mer
Karin Björklund, produktionschef, Volvo CE och Jessica Bruch, professor i produkstionssystem, MDH.

Mer AI på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign

I höst startar Mälardalens högskola (MDH) nya kurser med fokus på bland annat...

Läs mer

Ny Allen-Bradley-controller ger produktionsoperatörerna bättre beslutsunderlag

CompactLogix 5480.

Allen-Bradleys CompactLogix 5480-styrning kombinerar Logix-styrning och Windows-datorlösning i...

Läs mer
<span><span>De självkörande bussarna är en av de första pusselbitarna i det som ska bli världens modernaste kollektivtrafik.</span></span>

Självkörande bussar i Barkarbystaden prisade på tech-gala i Berlin

Nobina Technology var i Berlin för att ta emot utmärkelsen “Most Advanced Real-Life...

Läs mer

Miljardprojekt för digitalisering av europeisk industri

Luleå tekniska universitet ska koordinera Europas största projekt för lö...

Läs mer
Swecos miljökonsulter Staffan Arleskär och Niklas Anderberg tolkar flygbilder i 3D.

Flygbildstolkning i 3D användbar metod för att kartlägga naturområden

Att skapa kartor över olika naturtyper genom fältarbete är ofta ineffektivt och...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se