Facebook

Instagram

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare


2019-02-08

NuMo biltunnel.
Bild: RISE
NuMo biltunnel.

NuMo vattenvägar Stockholm.
Bild: RISE
NuMo vattenvägar Stockholm.

Numo vattentunnel Stockholm.
Bild: RISE
Numo vattentunnel Stockholm.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser och långa pendlingstider. Nu visar en forskningsrapport från RISE hur stads- och trafikplaneringen behöver förändras för att få nytta av självgående och eldrivna fordon. I första skedet gäller det att utnyttja befintlig infrastruktur smartare och i nästa steg behöver helt ny infrastruktur skapas. Till exempel flytande biltunnlar.

Tänk dig att åka till jobbet utan att ta hänsyn till tidtabeller, rusningstrafik eller byten. Du kliver bara i ett fordon och kliver ur vid jobbet. Detta är visionen för NuMo-projektets arbete. NuMo står för New Urban Mobility, den nya rörligheten i storstäder. Projektet har genomförts av RISE Research Institutes of Sweden i samarbete med PLP Labs i London och LogistikCentrum.

– ­Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE och ansvarig för NuMo-projektet.

I rapporten "NuMo: Urban Infrastructure Opportunities with Autonomous Vehicles" visas de logistiska, praktiska och tekniska egenskaperna hos framtidens transportsystem. Behovet av förändring är stort. Den genomsnittliga resehastigheten i städer minskar och blandningen av trafiktyper leder till ineffektiva transportsystem. Hälsa och säkerhet är två andra viktiga aspekter. Föroreningarna från trafiken är ett välkänt och växande problem och varje år omkommer ca 1,25 miljoner människor i trafikolyckor (enligt WHO).

Autonoma elfordon (AEV) i kombination med innovativa nya offentliga och privata företagsmodeller har potential att skapa en gemensam rörlighet som kan ge effektiva och utsläppsfria transportlösningar. Till exempel ger en AEV med 4 platser som färdas med en sekunds avstånd till nästa fordon dubbelt så stor kapacitet som en buss med 120 platser som går en gång i minuten. NuMo-projektet har tillämpat sina principer på transportsituationen i Stockholm, Göteborg, London och New York och skissat på framtida lösningar. Här finns modeller för att skapa helt ny infrastruktur som tunnlar, flytande tunnlar och helt nya system för trafikstyrning som integrerar den tidigare trafiken med den nya självgående.

– Vi ser att potentialen till effektivisering och att helt enkelt skapa en bättre och mer hälsosam vardag i storstäderna är enorm. Nästa steg för oss är nu att göra konkreta tillämpningar i samarbete med offentliga och privata aktörer, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE.



Källa: RISE


Skriv ut



Nytt test med självkörande minibussar kan lösa parkeringsproblem i Göteborg

Nu startar andra fasen i försöken med självkörande minibussar i Göteborg. Under sex månader kommer två bussar att rulla på Lindholmen där Sveriges...

Läs mer
ARmaskinservice 550


Elektromagnetisk immunitet allt viktigare i industrin

Standarden med generella fordringar för hur elektrisk och elektronisk utrustning ska klara...

Läs mer

Synkronisera med robotar


B&R ha lagt till nya funktioner till mapp Motion mjukvarupaket. Det är nu möjligt att...

Läs mer

Schibsted storsatsar på robotar – nytt strategiskt samarbete med United Robots

Aftonbladet och United Robots har tillsammans utvecklat Aftonbladets hyllade robotjournalistik. Det nya strategiska samarbetet gör det nu möjligt för fler mediehus att ta del av tekniken.

Schibsted News Media och teknikföretaget United Robots har enats om ett nytt strategiskt...

Läs mer


I höst startar distansutbildningar i robotik och automation

Högskolan Västs unika magister- och masterutbildningar i robotik och automation blir nu...

Läs mer
Karin Björklund, produktionschef, Volvo CE och Jessica Bruch, professor i produkstionssystem, MDH.

Mer AI på civilingenjörsprogrammet i produktion och produktdesign

I höst startar Mälardalens högskola (MDH) nya kurser med fokus på bland annat...

Läs mer

Ny Allen-Bradley-controller ger produktionsoperatörerna bättre beslutsunderlag

CompactLogix 5480.

Allen-Bradleys CompactLogix 5480-styrning kombinerar Logix-styrning och Windows-datorlösning i...

Läs mer
<span><span>De självkörande bussarna är en av de första pusselbitarna i det som ska bli världens modernaste kollektivtrafik.</span></span>

Självkörande bussar i Barkarbystaden prisade på tech-gala i Berlin

Nobina Technology var i Berlin för att ta emot utmärkelsen “Most Advanced Real-Life...

Läs mer

Miljardprojekt för digitalisering av europeisk industri

Luleå tekniska universitet ska koordinera Europas största projekt för lö...

Läs mer
Swecos miljökonsulter Staffan Arleskär och Niklas Anderberg tolkar flygbilder i 3D.

Flygbildstolkning i 3D användbar metod för att kartlägga naturområden

Att skapa kartor över olika naturtyper genom fältarbete är ofta ineffektivt och...

Läs mer


Mest lästa



















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se