Facebook

Instagram

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare


2019-02-08

NuMo biltunnel.
Bild: RISE
NuMo biltunnel.

NuMo vattenvägar Stockholm.
Bild: RISE
NuMo vattenvägar Stockholm.

Numo vattentunnel Stockholm.
Bild: RISE
Numo vattentunnel Stockholm.

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser och långa pendlingstider. Nu visar en forskningsrapport från RISE hur stads- och trafikplaneringen behöver förändras för att få nytta av självgående och eldrivna fordon. I första skedet gäller det att utnyttja befintlig infrastruktur smartare och i nästa steg behöver helt ny infrastruktur skapas. Till exempel flytande biltunnlar.

Tänk dig att åka till jobbet utan att ta hänsyn till tidtabeller, rusningstrafik eller byten. Du kliver bara i ett fordon och kliver ur vid jobbet. Detta är visionen för NuMo-projektets arbete. NuMo står för New Urban Mobility, den nya rörligheten i storstäder. Projektet har genomförts av RISE Research Institutes of Sweden i samarbete med PLP Labs i London och LogistikCentrum.

– ­Vi behöver hitta smarta sätt att använda gator och vägar som är lågt trafikerade, till exempel bussfiler, och på sikt bygga infrastruktur som är anpassad för eldrivna och självgående fordon. Vi har till exempel tittat på olika typer av tunnlar, både under jord och i vatten. Grundprincipen är att separera autonoma fordon från den vanliga trafiken, bara då kan vi nå den fulla potentialen, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE och ansvarig för NuMo-projektet.

I rapporten "NuMo: Urban Infrastructure Opportunities with Autonomous Vehicles" visas de logistiska, praktiska och tekniska egenskaperna hos framtidens transportsystem. Behovet av förändring är stort. Den genomsnittliga resehastigheten i städer minskar och blandningen av trafiktyper leder till ineffektiva transportsystem. Hälsa och säkerhet är två andra viktiga aspekter. Föroreningarna från trafiken är ett välkänt och växande problem och varje år omkommer ca 1,25 miljoner människor i trafikolyckor (enligt WHO).

Autonoma elfordon (AEV) i kombination med innovativa nya offentliga och privata företagsmodeller har potential att skapa en gemensam rörlighet som kan ge effektiva och utsläppsfria transportlösningar. Till exempel ger en AEV med 4 platser som färdas med en sekunds avstånd till nästa fordon dubbelt så stor kapacitet som en buss med 120 platser som går en gång i minuten. NuMo-projektet har tillämpat sina principer på transportsituationen i Stockholm, Göteborg, London och New York och skissat på framtida lösningar. Här finns modeller för att skapa helt ny infrastruktur som tunnlar, flytande tunnlar och helt nya system för trafikstyrning som integrerar den tidigare trafiken med den nya självgående.

– Vi ser att potentialen till effektivisering och att helt enkelt skapa en bättre och mer hälsosam vardag i storstäderna är enorm. Nästa steg för oss är nu att göra konkreta tillämpningar i samarbete med offentliga och privata aktörer, säger Lei Chen, Senior Researcher på RISE.



Källa: RISE


Skriv ut



Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.
Med sträckfilmsmaskinen från PallPack sätter man enkelt igång med fjärrkontrollen, och slipper således att gå av trucken och knyta fast sträckfilmen innan maskinen startas.

Fresenius Kabi – stor tidsvinst och bättre arbetsmiljö

Fresenius Kabi köpte sträckfilmsmaskinen PallPack 2000F för att förbättra arbetsmiljön men den ger också stora effektivitetsvinster.
– Vi sparar nog 70–...

Läs mer
Uniteam
Så här liten är tekniken. Den mäter cirka 100 mikrometer och betraktas bäst under mikroskop.

Bantad teknik möjliggör självflygande drönare

För autonoma fordon är lidar, light detection and ranging, en avgörande komponent i...

Läs mer


Automation stärker svensk industris konkurrenskraft

HPF (Hydraulik och Pneumatik Föreningen) och IFS (Intresseföreningen för Fluid...

Läs mer

Nowaste Logistics satsar på autonoma truckar

Nowaste rationaliserar hanteringen av pallgods och pallflöden inom terminalen.

Nowaste tar nästa kliv i utvecklingen och satsar på autonoma truckar (AGV). Förra...

Läs mer


Lunds kommun vill bygga "robotfabrik"

Vilka arbetsuppgifter går egentligen att automatisera? Det har Lunds kommun frågat...

Läs mer
Rebl Industries vill göra robotautomation enklare, snabbare och effektivare. Nu har företaget flyttat in i Gothia Science Park.

Rebl Industries flyttar in i Gothia Science Park

Rebl Industries är det senaste tillskottet i innovationsmiljön Gothia Science Park. 

Läs mer


OPC UA knyter sömlöst samman maskiner och IT-system:

KUKA med i utvecklingen av plattform för smarta fabriker

Framtiden med industri 4.0 är redan här. Och det går att realisera på ett...

Läs mer
NuMo biltunnel.

Autonoma fordon kan göra storstäder renare och trafiken smidigare

Världens storstäder står inför gigantiska utmaningar med köer, avgaser...

Läs mer
Semcon var tidiga med metoder som maskininlärning (ML), deep learning (DL) och genetiska algoritmer.

Svenskt projekt ska höja tempot för forskning och innovation inom AI

Semcon går in som medgrundare i AI Innovation of Sweden – ett nationellt initiativ som...

Läs mer

Ford testar ljusbaserat visuellt språk som hjälper autonoma fordon kommunicera

Ford undersöker hur framtidens självkörande fordon kommer att kommunicera med trafikanter.

Ford testar nu hur ljus kan användas för att kommunicera fordons aktivitet och rö...

Läs mer

Transdev satsar på strategiska samarbeten för autonom mobilitet


Transdev är idag ledande inom autonoma mobilitetslösningar och 3,5 miljoner resenä...

Läs mer


Mest lästa


















Unica Media AB © 2014
Org.nr 556961-2624
Unica Media AB
Hammarby Fabriksväg 23
120 30 Stockholm

Kontakt
info(at)unicamedia.se
Annonsering
annons(at)unicamedia.se